Waar kunnen wij u mee helpen?

Start dropdown content
sluiten

Herhaal medicatie

U kunt herhaalmedicatie online bestellen op MijnGezondheid.net

Minder dringende vragen waarvoor u niet speciaal een afspraak wilt maken, kunt u online aan ons stellen. Wij proberen binnen 2 werkdagen te antwoorden.

 

 

 

Naar MijnGezondheid.net

Ik wil meer informatie

Ik wil me aanmelden

 

Herhaalmedicatie ook 24 uur per dag / 7 dagen in de week telefonisch te bestellen

(010) 4209336 – Toets 2

Via bovenstaand nummer kiest u in het keuzemenu voor de receptenlijn (toets 2). Houdt uw medicijndoosjes, etiketten of andere verpakkingen bij de hand zodat u de gevraagde gegevens volledig door kunt geven. Als u kunt inloggen op MijnGezondheid.net kunt u de medicatie ook online herhalen.

Recepten vóór 16 uur aangevraagd kunnen 2 dagen later bij de apotheek van uw keus afgehaald worden. Of ze worden, indien noodzakelijk, 2 dagen later bij u thuis bezorgd. * let op : wat u in het weekend bestelt kan dinsdag pas afgehaald of bezorgd worden !

U kunt ook recepten via de website van uw Benu-apotheek Hesseplaats (kan ook bij apotheek Ommoord en Binnenhof) bestellen via hesseplaats.benuapotheek.

NB: Regelmatig wordt onze assistente gevraagd om de niet meer voorradige medicatie te herhalen en wel direct te kunnen ophalen bij de apotheek. Dit zorgt voor veel ongemak bij onze assistentes en de apotheek. Daarnaast verhoogt het risico’s op medicatiefouten. Vraag uw herhaalmedicatie tijdig aan!

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
sluiten

Stel een vraag

U kunt uw vraag stellen op MijnGezondheid.net

Minder dringende vragen waarvoor u niet speciaal een afspraak wilt maken, kunt u online aan ons stellen. Wij proberen binnen 2 werkdagen te antwoorden.

 

 

 

Naar MijnGezondheid.net

Ik wil meer informatie

Ik wil me aanmelden

 

Bespreekt u uw medische klachten liever direct met een van onze medewerkers?

(010) 4209336

Mocht u echter geen haast hebben en het idee hebben dat u ook geholpen bent met een ‘schriftelijk’ antwoord, vraag dan een beveiligd e-mailconsult aan via Mijngezondheid.net.

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
sluiten

Inschrijven

25 juni 2020: Wij zijn gesloten voor nieuwe inschrijvingen en werken eerst onze wachtlijst af (t/m maart 2021). Gezondheidscentrum Ommoord neemt weer nieuwe inschrijvingen aan. 

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij

Wat speelt er nu?

  • 16 juli 2020: Vanaf vandaag kunt u ook gebruik maken van de app Med Gemak en enkele uitbreidingen van MGN. Het online afspraken maken is nog lastig omdat we een andere agenda voeren in de 1.5 meter samenleving.

    Mijngezondheid.net (MGN) is de leverancier van het online platform dat beveiligd toegang biedt tot uw dossier in onze praktijk. Sinds 2016 maken wij gebruik van dit platform. Zij bieden ook een app aan. Het voordeel is uw eigen deelname aan uw gezondheid en uw dossier. U voelt zich meer betrokken en kunt afspraken die we samen maken, op het spreekuur of via een emailconsult, nog eens nalezen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foutje of verkeerde inschatting in het dossier corrigeren. 

    Inmiddels zijn er na 4 jaar ruim 1 op de 6 patiënten die kunnen inloggen op dit platform (die de aanmelding hebben doorlopen en een ‘contract’ hebben). Mede door de coronacrisis hebben we het aantal inlogacties zien stijgen naar 14000, waarvan met name afgelopen juni een piekmaand was. Wellicht kwam dat door het bandje op de telefoon en het aantrekken van de zorg. We beantwoorden gemiddeld binnen een dag uw emailconsulten en doen dat gemiddeld wel 50-100 keer per maand. Ook zijn er een honderdtal mensen die het medicatie herhalen inmiddels via dit platform doen. 

    Met Med Gemak is er wat winst in de laagdrempeligheid. Na het activeren van de app kunt u zonder gebruik van DigiD met alleen een door u gekozen code inloggen op uw smartphone. Komt u er niet uit, klop dan eerst bij de leverancier aan met uw vragen, maar lukt het echt niet dan kunnen wij ook helpen aan de balie of op het spreekuur. Vervolgens kunt u op de app alleen niet uw hele dossier zien i.v.m. wetgeving (daar is toch echt de tweetrapsbeveiliging van DigiD en sms nodig). U kunt nu makkelijker een berichtje sturen aan uw dokter of medicatie herhalen. Ook kunt u makkelijker een gemaakte foto van bijvoorbeeld een huidplekje via deze app naar uw dokter sturen. Daarnaast is er een medicijnwekker (daar zijn ook vele apps voor die het medicijneffect, door trouwere inname, beter kunnen maken). Voor meer informatie, ook wat betreft het activeren van de app lees hier verder. 

    Daarnaast is er vanaf nu ook een mogelijkheid om digitaal uw dossier (u heeft recht op inzage, voorheen was dat altijd op papier) en documenten zoals specialistenbrieven met u te delen. Daar moeten we nog ervaring in op doen. Heb geduld met ons. 

    In de toekomst zult u kunnen kiezen tussen verschillende platforms als PGO waar u in een persoonlijk platform uw gezondheid kan bijhouden en waar volgens wettelijke eisen andere platformen op moeten kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld het systeem waar wij in onze praktijk uw dossier mee bijhouden en het systeem van het ziekenhuis. 

    Als laatste willen we u graag alert maken dat uw weliswaar dossiergegevens mag delen met mensen om u heen, maar dat u dat niet hoeft te doen en dat het u kan schaden. Het kan u problemen geven. Wees er dus voorzichtig mee! Zie ook dit bericht van de patiëntenfederatie over het patiëntgeheim.

    Met vriendelijke groet,

    uw huisartsenteam

  • De LHV, onze huisartsenvereniging, schreef dit bericht omdat wij als huisarten veel vragen hierover krijgen;

    Heeft u een vraag over een geneeskundige verklaring in tijden van corona?
    Vraagt u – bijvoorbeeld op verzoek van uw werkgever, de school van uw kinderen of een andere instantie – uw huisarts om een geneeskundige verklaring? Uw eigen huisarts kan u deze niet geven. Zulke geneeskundige verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Zo blijft er een duidelijke grens tussen uw eventuele behandeling door uw huisarts en het beoordelen of u bijvoorbeeld in staat bent om te werken of naar school te gaan en onder welke voorwaarden.
    Wat kunt u doen om een geneeskundige verklaring te krijgen? U kunt zelf een verklaring geven of degene die een verklaring wil hebben vragen of hij/zij een onafhankelijk arts daarvoor heeft.

  • Sinds begin juni werkt Heleen de Ruiter gedurende drie maanden bij ons om mee te kijken in de huisartspraktijk als basisarts (zij is al afgestudeerd) in opleiding tot specialist ouderengeneeskunde (verpleeghuisarts). Zij doet dat alleen als u dat goed vindt en onder verantwoordelijkheid van de huisartsen. Zij zal altijd overleggen met uw eigen huisarts. 

  • Wat kunt u doen bij vragen over ziekte en gezondheid die niet gaan over corona?

    Bent u of uw naaste bezorgd over uw klachten of gezondheid? Twijfelt u of iets kwaad kan? Kijk dan eerst op Thuisarts.nl. Daar leest u wat u kunt doen en of u de huisarts moet bellen.

    Twijfelt u toch nog? Of worden uw klachten erger? Bel dan uw eigen huisarts. Ook tijdens deze coronacrisis kunt u uw in dat geval altijd uw huisarts bellen.

    Ga NIET naar uw huisarts toe. Bel uw huisarts of zoek contact via internet of e-mail.

    Zoals u gewend bent, zal de assistente u vragen stellen. Zo weet zij welke zorg op dat moment het beste bij u past, bijvoorbeeld een advies via de telefoon, een afspraak met de huisarts op de praktijk of bij u thuis. Of soms hulp van een andere zorgverlener.

    Door corona en de maatregelen is het niet altijd verstandig dat u naar de praktijk komt. Of dat de huisarts bij u thuiskomt. Misschien wilt u dit zelf ook liever niet, bijvoorbeeld omdat u een zwakke gezondheid heeft.

    Uw huisarts overlegt met u wat in uw situatie het beste is. Samen bekijkt u hoe het voor u zo veilig mogelijk kan. Dat is extra belangrijk tijdens deze coronacrisis.

    Uw huisarts heeft nog andere manieren om uw klachten te beoordelen en u het beste advies, behandeling of begeleiding te geven. Bijvoorbeeld door te bellen met u. Of, als uw huisarts dat heeft, via videobellen of internet.

    Als blijkt dat u toch moet komen, dan zorgt uw huisarts altijd dat dat veilig kan. Uw huisarts zorgt ervoor dat u geen risico op besmetting loopt. Dit doet de huisarts door ervoor te zorgen dat u niet dichtbij iemand komt die (mogelijk) corona heeft. Bijvoorbeeld door af te spreken dat u op de praktijk komt als er geen andere mensen zijn. Of door u uit te nodigen op een andere praktijk waar geen mensen met corona-klachten zijn.

    Ook als de huisarts naar u toe moet komen zorgt de huisarts dat hij/zij u niet kan besmetten.

    Soms heeft u regelmatig begeleiding en controle nodig van uw huisarts of praktijkondersteuner. Bijvoorbeeld als u diabetes of een longziekte heeft. Door corona worden veel afspraken uitgesteld. Uw huisarts zal samen met de praktijkondersteuner bekijken hoe u toch zoveel mogelijk de zorg kunt krijgen die u nodig hebt. Vaak gaat dat via de telefoon, via videobellen of via internet.

    Dus, ook tijdens de coronacrisis geldt:

    • Maak u zich zorgen over uw gezondheid? Heeft u klachten?
    • Kijk op Thuisarts.nl of u er zelf iets aan kunt doen.
    • Op Thuisarts staat vaak ook wanneer u uw huisarts of specialist beter kunt bellen.  
    • Bel of zoek gerust contact via internet of e-mail uw huisarts of specialist bij klachten. Dat blijft belangrijk, ook in deze coronatijd.
    • Komt NIET naar de praktijk.
  • 20 april

    Inmiddels is de POH-GGZ in staat om met webcam en microfoon met u te beeldbellen via Karify. Het kan via de app of via een browser (zie onder, niet in Internet Explorer). U kunt deze app gratis downloaden in de Google Play store (Android) of in de App store (Apple).

    Belangrijk: Het beeldbellen werkt het beste en is gratis als u beschikt over een wifi-verbinding (bij 4g gebruikt u uw databundel wellicht snel op). Internet Explorer wordt niet langer ondersteund voor videobellen. Open Karify dus in een andere browser, bijvoorbeeld Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari of Microsoft Edge.

    Hier wordt, door Karify zelf, beschreven hoe u als patient via 3 mogelijkheden het gesprek kunt openen wanneer de praktijkondersteuner u belt.

    Er moet ook eenmalig toestemming gegeven worden voor het gebruik van camera en microfoon.

     

    Ook met uw huisarts kunt u beeldbellen.

    16 juli 2020: Wij zijn afgestapt van Beterdichtbij vanwege de problemen bij inloggen voor enkelen. We hebben nu een alternatief die een SMS stuurt met een link die u kunt openen op uw smartphone. We moeten nog ervaring op doen. 

  • Ondanks de kritiek van de ouderenbond gaan ook wij onze kwetsbare ouderen bij klachten maar ook pro-actief benaderen over de vraag of ze wel beademd willen worden. Veel van deze mensen hebben wij hier al over gesproken. Maar juist nu speelt deze vraag nog urgenter. We willen daar in alle rust over nadenken en beslissen en niet bij spoedeisende zaken. Zo ontlasten we de spoedeisende hulp wat betreft moeilijke gesprekken door deze gesprekken als eigen huisarts of praktijkverpleegkundige al te voeren. Helaas is dat wel vaak telefonisch.

    Hier een goede uitleg op thuisarts.nl.

    En hier een keuzehulp om uw wensen voor zorg en behandeling te bekijken.

    Zie ook deze nuttige collumn van een collega huisarts. Het is echt lastig op een drukke dienst op de huisartsenpost (en dus ook voor de spoedeisende hulp) rustig uit te vragen of mensen nog wel beademd willen worden. We hopen op uw begrip.

  • Om naar niet het C-woord te gebruiken hebben we het hier over tijden van stress.

    NRC schreef er al dit over. Wij willen onszelf en u adviseren kleine stapjes ter verbetering van uw leefstijl te maken. Dat kan door het kiezen van een van de stapjes in dit leefstijlroer. Het is belangrijk dat u en wij zelf kiezen wat we van dat leefstijlroer het belangrijkste vinden om aan te pakken. Zo vergroten we daadwerkelijk de kans dat we ons gedrag met succes gaan aanpassen. Zo kan het voornemen klein beginnen. Alle kleine dingen die bij herhaling er in slijten hebben kans van slagen.

    Wij vinden autonomie belangrijk en zijn graag zelf aan het roer, in ons leven en wat betreft onze gezondheid. Daarin hebben we keuzevrijheid. Toch is het belangrijk dat we elkaar ook helpen om goede keuzes te maken. Hier dan onze kleine bijdrage, die ook aan onszelf gericht is.

    Waarom lukt het ons vaak niet: ‘Drempel te hoog’ Dit komt dus door factoren als vermoeidheid en stress, maar ook externe factoren kunnen het lastiger maken om aan de slag te gaan. Een volle planning of slecht weer zijn ook redenen voor Nederlanders om een gezonde leefstijl uit te stellen.

    Hoe lukt het dan wel: Ten eerst door te beseffen dat een gezonde leefstijl kan helpen bij het aanpakken van vermoeidheid en stress. Het heeft veel voordelen. Het bewegen en gezonder eten verhogen duidelijk onze afweer. Stel realistische doelen. ‘De sleutel voor het langdurig volhouden van een gezondere levensstijl zit vaak in het stellen van reële doelen die in kleine stappen te behalen zijn’, aldus Hidde van der Ploeg van het Amsterdam UMC. Hij stelt dat mensen vaak gelijk een marathon willen lopen of elke dag de sportschool in willen duiken, terwijl dit volgens hem averechts kan werken. Niet teleurgesteld raken bij falen, complimenteer uzelf met de poging. Wetenschappers hebben bijvoorbeeld onderzocht dat een roker wel 34 pogingen moet doen voordat het stoppen lukt. De aanhouder wint.

    Voorbeelden: We kunnen niet de hele dag ‘aan’ staan. Creëer tijdens de werkzaamheden thuis of op het werk een moment van ‘uit’ staan. Dat kan ieder op zijn eigen manier doen. We bewegen minder door het sluiten van sportscholen en -clubs. Probeer als variatie een ritueel met beweging te doen tussendoor, zoals 10 kniebuigingen. Bijvoorbeeld als u zin heeft om wat te snacken en die afleiding kan gebruiken

  • 11 maart 2019

    Ook wij schrijven steeds vaker oxycodon voor. Onderstaand genuanceerd artikel is dan ook voor onszelf een goede reminder om hier nog voorzichtiger mee te zijn. Bron: Volkskrant,

    Met vriendelijke groet, uw huisartsenpraktijk

    In Nederland is allang sprake van een stille opiode-epidemie

    Steeds vaker worden in Nederland zware pijnstillers voorgeschreven, hoewel uit de VS bekend is dat ze te vergelijken zijn met heroïne. De Volkskrant sprak met vier patiënten die verslaafd raakten. “Als mijn vrouw de oxycodon niet had verstopt, was ik zo weer begonnen.”

    Huisarts Jos van Bemmel uit Amersfoort schrikt als hij de brief van het ziekenhuis bekijkt. Het is het medicatieoverzicht van een van zijn patiënten, een 16-jarig meisje. Daarop staan de pijnstillers die ze mee naar huis heeft gekregen. 63 pillen oxycodon. Twee keer zo sterk als morfine. ‘Mijn God’, denkt Van Bemmel. ‘Dat kind gaat dood.’ Er staat niet bij wat ze heeft, maar Van Bemmel vreest het ergste. Kanker. Leukemie. Iets met verschrikkelijk veel pijn. Ongerust belt hij het meisje op. Ze vertelt dat haar amandelen zijn verwijderd. Die pillen? Daar is ze mee gestopt, omdat ze er draaierig van werd. Verbijsterd kijkt Van Bemmel naar het briefje. Hij belt de kno-arts met de vraag of het klopt dat patiënten zulke sterke pijnstillers krijgen na een amandeloperatie. ‘Ja hoor’, zegt de kno-arts laconiek. ‘Dat is het protocol.’ Van Bemmel zegt dat hij het vreemd vindt: paracetamol of ijs helpen toch ook? Maar de kno-arts legt hem uit dat ze de pijn zo veel mogelijk willen beperken. Zorginstellingen worden tegenwoordig door de inspectie en door de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen beoordeeld op ‘pijnscores’: hoe minder pijn, hoe beter het ziekenhuis scoort op kwaliteit. Het is een van de redenen dat ze zware pijnstillers geven. ‘Maar Jos’, zegt de kno-arts, ‘die pijn van zo’n amandeloperatie ís toch ook vervelend?’

  • 7 maart 2019

    Nieuw onderzoek onder jongeren heeft weer uitgewezen dat je mobiel in bed gebruiken slecht is voor je slaap. De jongeren vallen later in slaap, worden ’s nachts wakker en slapen korter. Beter geen smartphone in je slaapkamer dus, maar wat kun je eigenlijk wél doen voor het slapengaan?

    22-11-19: zie ook dit filmpje van Universiteit Vlaanderen

    Voor meer informatie kijk op thuisarts.nl

  • 6 februari 2019

    Voorproefje volgende congres arts en leefstijl 

    Op 6 april hoop ik weer naar dit leuke congres te gaan. Hieronder een leuk berichtje van deze vereniging.

    Met vriendelijke groet, R. van der Bijl.

    Hoe noem je een apotheker die pleit voor minder pillen? ‘Een Don Quichot’, zo omschrijft Anne-Margreeth Krijger-Dijkema zichzelf lachend. ‘Daarmee snij je eigenlijk in je eigen vlees, omdat de apotheek daardoor inkomsten misloopt’. Strijden voor een beloning voor het verlenen van zorg in plaats van voor het meegeven van een medicijn voelt soms als strijden tegen de windmolens. Toch is dit – patiënten gezond houden met zo min mogelijk pillen- bij uitstek een vorm van doelmatige zorgverlening, vindt ze. Steeds meer apothekers laten zich hier door Anne-Margreeth over bijpraten. Het allernieuwste inzicht: DM2 kan onderscheiden worden in diverse subtypes die  een verschillende aanpak nodig hebben op het gebied van leefstijl (voeding& beweging) en medicatie.

    Anne-Margreeth Krijger Dijkema werkt als (onderzoeks)apotheker bij Apotheek Stevenshof en het SIR Institute voor Pharmacy, Practice and Policy in Leiden. Ze is gespecialiseerd in DM2. Namens de KNMP zit ze in het bestuur van de Nederlandse Diabetes Federatie. Anne-Margreeth is betrokken bij richtlijnontwikkeling en geeft (na)scholing aan studenten Farmacie, apothekers, artsen en praktijkondersteuners over DM2 en de farmacotherapie. Daarnaast is ze als projectleider betrokken bij een lokale pilot met TNO en Hanno Pijl, waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van subtypering van DM2 oftewel ‘diabetypering’. Daarover vertelt ze meer in de Nederlandse samenvatting van het wetenschappelijk artikel daarover verderop in deze nieuwsbrief. Hieronder geeft ze haar 4 beste tips voor in de spreekkamer over minder medicijngebruik bij DM2. Een uitgebreide toelichting daarop vind je hier. (linkt naar doorlees).

    4 Tips voor de spreekkamer

    ‘Toen ik me op een gegeven moment  realiseerde dat diabetes type 2 (DM2) in veel gevallen door leefstijlaanpassing omkeerbaar is, ben ik met andere ogen naar de medicatie gaan kijken. Pillen kunnen de ziekte niet omkeren. Sterker nog, ze kunnen het effect van leefstijlveranderingen juist tegenwerken.’

    1.    Realiseer je dat door de huidige behandelkeuze van bloedsuikerverlagende medicijnen veel DM2-patiënten alleen maar verder van huis raken. De insuline resistentie kan hierdoor juist toenemen.

    2.    Bovendien is het moeilijk om af te vallen als je bloedsuikerverlagende medicatie gebruikt die de insulinespiegel verhoogt. Insuline stimuleert namelijk  de vetopslag en remt de vetverbranding. Leefstijlaanpassingen hebben daardoor onvoldoende effect.

    3. Ook comedicatie kan belemmerend werken op afvallen. Overleg met de apotheker over alternatieven en afbouwmogelijkheden.

    4. Adviseer om niet de hele dag door te eten. Dat is al een hele grote stap voorwaarts. Schrap de tussendoortjes en (ge)zoete dranken: dat voorkomt dat de lichaamseigen insulinespiegel steeds stijgt.

    En ook:

    Deze maand heeft de Wetenschapscommissie het artikel van Ahlqvist et al. samengevat, dat Anne-Margreeth Krijger-Dijkema aan de leden van Arts en Leefstijl aanbeveelt om te lezen. Het artikel dat in maart 2018 werd gepubliceerd in de Lancet Endocrinology gaat over een nieuwe indeling van subgroepen van Diabetes type 2 bij volwassenen.

    In de huidige praktijk wordt de diagnose type 2 gesteld indien er minimaal twee keer een nuchtere bloeglucose boven de 7 mmol/l gemeten wordt. De heterogeniteit binnen deze groep is echter gigantisch groot. Het identificeren van subtypes is van groot belang omdat het in de toekomst zal helpen om per individu de beste leefstijlinterventie (o.a. voeding, beweging) en medicatie te bepalen. Er is dus een andere manier van diagnose stellen nodig, waarbij gebruik gemaakt wordt van meer variabelen dan alleen de bloedsuiker.

    De onderzoekers analyseerden data van 8980 nieuw gediagnosticeerde DM2 patiënten uit de Swedish All New Diabetics in Scania cohort. Ze clusterden vervolgens 5 nieuwe subgroepen op basis van 6 variabelen ten tijde van de diagnose: anti-GAD positief of negatief, BMI, HbA1c, leeftijd, mate van bètacel functie en insuline resistentie. De volgende 5 verschillende subgroepen van diabetes type 2 werden onderscheiden:1.    Severe autoimmuun diabetes (= SAID)

    2.    Severe insuline-deficient diabetes (=SIDD)
    3.    Severe Insulin-resistent diabetes (= SIRD)
    4.    Mild obesity-related diabetes (MOD)
    5.    Mild age-related diabetes (MARD)

    Opvallend is dat in alle groepen sprake is van insulineresistentie, waarbij de SIDD en MOD groep erge insulineresistentie  hebben en de SIRD groep zelfs extreem hoge insulineresistentie.  Daartegenover staat een zeer goede bètacel functie in de SIRD groep (150%), een iets verslechterde functie in de MOD en MARD groepen, en een aanzienlijke reductie (44-52%) van de bètacel functie in de SAID en SIDD groepen.

    Deze verschillen in insulineresistentie en bètacel functie geven aanknopingspunten om de keuze van bloedsuikerverlagende medicatie af te stemmen op de individuele patiënt.
    Het ligt bijvoorbeeld voor de hand dat een patiënt die in de SIRD groep valt dan geen SUD’s of insulineinjecties voorgeschreven krijgt, want de eigen insuline aanmaak is extreem hoog. De volledige samenvatting is op de community te lezen.

    Daarnaast is het noemenswaardig te vermelden dat TNO een tool heeft ontwikkeld waarmee de verschillende subtypen van diabetes type 2 verder onderverdeeld kunnen worden. Deze subtypen verschillen enigszins van de onderverdeling van ahlqvist et al. doordat er geen Anti-GAD bepaald wordt, maar wel de aard van de insuline resistentie verder gespecifieerd wordt. Middels meerdere metingen tijdens een speciale OGTT-test, waarbij behalve bloedglucose ook insuline gemeten wordt, kan TNO berekenen in hoeverre iemand insulineresistent is in de lever of de spieren en in hoeverre de bètacellen nog functioneren. Met die kennis kunnen gepersonaliseerde leefstijlinterventies ontwikkeld worden: iemand met spier insuline resistentie zal baat hebben bij bewegen, terwijl bij leverinsuline resistentie specifieke voedingsadviezen effectiever zullen zijn. Deze tool wordt komend jaar getest in twee huisartspraktijken in de wijk Stevenshof te Leiden. De bedoeling is dat dit diagnose instrument landelijk beschikbaar komt, hopelijk vanaf 2020. Lezers die hierover geïnformeerd willen worden kunnen zich via Arts en Leefstijl aanmelden om op de lijst van geïnteresseerden te komen.

    Bron: Arts en Leefstijl nieuwsbrief

Over de praktijk

De praktijk bevindt zich in de Hessedok aan Sinclair Lewisplaats 512. In de entree van dit adres vindt u ook Fysiohesse en Fysio4you. We zijn elke werkdag open van 08:00 tot 17:00. Onze balie bevindt zich direct bij binnenkomst in de HOED Hessedok aan uw linkerhand. De balie rechts van deze balie is van de praktijk Ham-Korving.

Medewerkers

R. van der Bijl
Huisarts

Werkt op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Lees meer over R. van der Bijl

M. Remmerswaal
Huisarts

Werkt op maandag dinsdag, donderdag en vrijdag

Lees meer over M. Remmerswaal

Corine
Praktijkondersteuner

Werkt op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Laatste vrijdag van de maand afwezig.

Lees meer over Corine

Marga
Assistente

Werkt op dinsdag, woensdag, donderdagochtend en om de week op vrijdag.

Lees meer over Marga

Wilma
Assistente

Werkt op maandag, dinsdagochtend, donderdag en om de week op vrijdag.

Lees meer over Wilma

Zaineb
Assistente

Werkt op maandag, dinsdagochtend en woensdagochtend.

Spreekuren maandagmiddag, dinsdag- en woensdagochtend

Lees meer over Zaineb

Jolande
Assistente

Werkt op maandag, woensdag en vrijdagochtend

Spreekuur vrijdagochtend

Lees meer over Jolande

D. van de Zaan
Praktijkondersteuner GGZ

Werkt op maandag, dinsdagmiddag en vrijdagochtend. Ziek sinds 2020

Sinds voorjaar 2019 is er een tijdelijke andere situatie met versterking van Rob en later Gracienne (2020) met andere agendatijden.

Lees meer over D. van de Zaan

Openingstijden

Over de praktijk

  • Wij leveren moderne, generalistische, kleinschalige eerstelijnszorg in de wijk Ommoord. Deze zorg is “persoonsgericht en geplaatst in de context van de specifieke leefomstandigheden van patiënten. Huisartsgeneeskundige zorg is daarmee niet alleen het diagnosticeren en behandelen van medische klachten en aandoeningen van patiënten, het is een geïntegreerd proces van zorgverlening gedurende langere perioden van het leven van patiënten”. Zie ook de website van het LHV.

    Remmerswaal en Van der Bijl zijn vanaf 2015 bezig met het verbeteren van de ouderenzorg en hebben de ambitie om zich daarin verder te bekwamen, wellicht nog eens via een NHG-kaderopleiding. In 2017 zijn wij NPA geaccrediteerd.

    Dokter Remmerswaal heeft een spreekuur in Huize Nijeveld en expertise opgebouwd in complexere ouderenzorg. Dokter van der Bijl heeft affiniteit met interne geneeskunde en bekwaamheid in de techniek van corticosteroïd injecties. Beiden hebben affiniteit met palliatieve zorg en wonen de lokale PATZ-groep bij.

    Sinds 2014 worden zij bijgestaan door een waarnemend huisarts op de dinsdag en de vrijdag. Vanaf 19 april 2016 is dat mw M. Cucinotta-Hemeltjen.

    Onze visie: De juiste zorg op de juiste plaats en in de juiste tijd waarbij we zowel de patiënt als ook ons team ‘beter willen maken’. We willen een service-gerichte, vriendelijke en transparante organisatie zijn, waar wel basale regels in de omgang met elkaar gelden. Zorgen doen we met elkaar. We zijn mensen, we blijven leren.

  • Feedback betreffende een compliment, suggestie of klacht is altijd welkom!

    Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Ook een compliment of suggestie kan ons helpen onze praktijk te verbeteren. Dit kan in een gesprek, per brief of per mail. Ook hebben we een hiertoe een klachtenformulier (deze versie is, hoewel prima werkbaar, helaas een voorbeeldversie; de praktijkversie kunt u opvragen aan de balie). Wij zullen uw klachten of opmerkingen serieus bekijken en hierop reageren. Wij streven er naar om contact met u op te nemen binnen een week. Dit contact is dan richtinggevend voor de verdere afhandeling. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen of in ieder geval het mee te nemen in verbeteringen voor de toekomst.

    Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Wij zijn daartoe aangesloten bij de SKGE. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. Hij kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190 of via info@skge.nl.

    Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Een en ander wordt toegelicht in de folder van de SKGE die ook op te vragen is bij onze balie.

    Voor meer informatie betreffende rechten en plichten als patiënt willen we u wijzen op de folder https://www.thuisarts.nl/rechten-en-plichten-van-patiënten.


    Uw feedback is ook goed op zijn plek op zorgkaartnederland. De link naar de dokters vindt u hier en de praktijk als geheel kunt u hier beoordelen. U helpt ons met de genomen moeite. Bij voorbaat dank!

  • Het looprecept liep vanaf zomer 2018 tm 2019

    Elke donderdagmiddag werd er een half uur gelopen met medewerkers van de praktijk en uitgenodigde mensen met bijvoorbeeld diabetes, COPD of een hart- of vaatziekte die een drempel ervaren om zelf te gaan sporten of wandelen. Het was een gezellige activiteit en nog gezond ook. Helaas hebben we dit niet meer voort kunnen zetten. Wel blijven we alert op (lokale) initiatieven die we hier zullen posten.

    Zie ook loopreceptfoodfirstnetwork of nationale diabeteschallenge en deze (inspirerende) nieuwsberichten: ‘het looprecept loopt goed’, ‘het meest gezonde hart ter wereld‘, ‘hoe word ik 100’, en ‘keer diabetes om‘. British journal of sports; zelfs kleine beetjes sport al gezond. NOS mei ’19 ‘2 miljard besparen bij DM middels leefstijl’

    Hier nog een wat hilarisch college van prof. Erik Scherder.

    Met gezonde groet,

    praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

  • Remmerswaal en Van der Bijl vormen een duopraktijk sinds april 2014 toen dokter Van der Bijl de praktijk overnam van dokter Mooij (zie dit ERGO-nieuws van voorjaar 2016). Dokter Remmerswaal had de praktijk van dokter Bras al in 2012 overgenomen. Beide voorgangers gingen met pensioen. Overigens zaten zij als duo voor 2007 nog in de flat aan de Tagoreplaats hier in Ommoord. Daarna zijn zij samen met collega’s Ham en Korving op deze huidige locatie aan de Sinclair Lewisplaats gaan werken. In 2017 zijn beide duo’s NHG geaccrediteerd (NPA).

    Voor verdere informatie rondom onze praktijk en bereikbaarheid zie openingstijden.

  • Soms ervaart een patiënt geen klik met de eigen huisarts. En vraag hij of zij om naar de collega arts over te stappen. Op zich is dat begrijpelijk en heel soms is dat ook een oplossing. Wij hebben binnen de praktijk echter de regel opgesteld dat patiënten niet zonder een gesprek met de eigen arts over kunnen gaan naar de andere arts. De belangrijkste reden daarvoor is dat we eenzelfde praktijk vormen waar we een dag in de week voor elkaar waarnemen en soms ook wekenlange vakanties voor elkaar waarnemen. Als het dan niet prettig loopt met de arts waar je op dat soort momenten afhankelijk van bent dan is er alsnog een probleem. Eerste voorwaarde voor een zeldzame switch van eerstverantwoordelijke arts is dan ook een gesprek met de eigen arts onder vier ogen. Zo voorkomen we misverstanden in de toekomst. In de paragraaf ‘complimenten, klachten of suggesties‘ vindt u informatie over het indienen van een klacht. Om u verder te helpen wat betreft dit onderwerp heeft onze beroepsvereniging een folders gemaakt.

    Overigens geldt eenzelfde afspraak indien u wenst over te stappen naar de collega’s Ham en Korving in hetzelfde gebouw.

    Voor meer informatie betreffende rechten en plichten als patiënt willen we u wijzen op de folder https://www.thuisarts.nl/rechten-en-plichten-van-patiënten.

    Voor de patiënten die vanwege een verhuizing een andere huisarts willen zoeken; http://www.kiesuwhuisarts.nl. Voor informatie rondom de procedure van het overstappen kunt u de eerder genoemde folder inzien of natuurlijk contact zoeken met onze assistente.

Thuisarts.nl

Zoekt u specifieke informatie over gezondheid en ziekten?

Voor medische informatie verwijzen wij u graag door naar de website Thuisarts.nl.
Thuisarts.nl geeft betrouwbare en onafhankelijke informatie over gezondheid en ziekten.

Geef in onderstaand zoekveld aan waar u naar op zoek bent

Handig om te weten

Voor een consult bij de huisarts dient u vooraf een afspraak te maken. Dit kan via deze website maar ook telefonisch. Wanneer u dezelfde dag terecht wilt bij de huisarts is het raadzaam om tussen 8 – 8.30 uur te bellen. 

Lees meer

U kunt sinds maart 2016 een e-mailconsult aanvragen via onze website. Aanmelden voor Mijngezondheid.net kan via deze link

Lees meer

Apotheek.nl

Zoekt u specifieke informatie over medicijnen?

Voor informatie over medicijnen verwijzen wij u graag door naar de website Apotheek.nl.
Apotheek.nl geeft betrouwbare en onafhankelijke informatie over medicijnen.

Geef in onderstaand zoekveld aan waar u naar op zoek bent

Inloggen in uw medisch dossier?

Met MijnGezondheid.net kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week online zorgzaken regelen bij uw huisarts of apotheek.
Zo kunt u bijvoorbeeld online een afspraak maken, herhaalmedicatie bestellen of een bericht sturen. Hoe gemakkelijk is dat?

Meer informatie over MijnGezondheid.net