Waar kunnen wij u mee helpen?

Start dropdown content
sluiten

Herhaal medicatie

U kunt herhaalmedicatie online bestellen op MijnGezondheid.net

Minder dringende vragen waarvoor u niet speciaal een afspraak wilt maken, kunt u online aan ons stellen. Wij proberen binnen 2 werkdagen te antwoorden.

 

 

 

Naar MijnGezondheid.net

Ik wil meer informatie

Ik wil me aanmelden

 

Herhaalmedicatie ook 24 uur per dag / 7 dagen in de week telefonisch te bestellen

(010) 4209336 – Toets 2

Via bovenstaand nummer kiest u in het keuzemenu voor de receptenlijn (toets 2). Houdt uw medicijndoosjes, etiketten of andere verpakkingen bij de hand zodat u de gevraagde gegevens volledig door kunt geven. Als u kunt inloggen op MijnGezondheid.net kunt u de medicatie ook online herhalen.

Recepten vóór 16 uur aangevraagd kunnen 2 dagen later bij de apotheek van uw keus afgehaald worden. Of ze worden, indien noodzakelijk, 2 dagen later bij u thuis bezorgd. * let op : wat u in het weekend bestelt kan dinsdag pas afgehaald of bezorgd worden !

U kunt ook recepten via de website van uw Benu-apotheek Hesseplaats (kan ook bij apotheek Ommoord en Binnenhof) bestellen via hesseplaats.benuapotheek.

NB: Regelmatig wordt onze assistente gevraagd om de niet meer voorradige medicatie te herhalen en wel direct te kunnen ophalen bij de apotheek. Dit zorgt voor veel ongemak bij onze assistentes en de apotheek. Daarnaast verhoogt het risico’s op medicatiefouten. Vraag uw herhaalmedicatie tijdig aan!

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
sluiten

Afspraak maken

Voorheen kon u hier een webafspraak maken. Wij hebben dit uitgezet ivm no-shows en spreekuurdruk (webafspraken geven geen heirnneringsberichten). Wij sporen graag aan dat u gebruik maakt van mijngezondheid.net. Het voordeel daar is dat u herinneringen kunt instellen en natuurlijk nog een aantal andere functionaliteiten. Kijk er gerust eens rond na inloggen met digi-D (ivm veiligheid). Soms hebben wij u als praktijk wel ooit aangemeld, maar is uw dossier nog niet vrijgegeven. Dat kan met een druk op de knop door de assistente of de dokter. Dus geef het aan als u nog niets ziet als u inlogt. 

Afspraak maken via – MijnGezondheid.net

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
sluiten

Stel een vraag

U kunt uw vraag stellen op MijnGezondheid.net

Minder dringende vragen waarvoor u niet speciaal een afspraak wilt maken, kunt u online aan ons stellen. Wij proberen binnen 2 werkdagen te antwoorden.

 

 

 

Naar MijnGezondheid.net

Ik wil meer informatie

Ik wil me aanmelden

 

Bespreekt u uw medische klachten liever direct met een van onze medewerkers?

(010) 4209336

Mocht u echter geen haast hebben en het idee hebben dat u ook geholpen bent met een ‘schriftelijk’ antwoord, vraag dan een beveiligd e-mailconsult aan via Mijngezondheid.net.

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
sluiten

Inschrijven

12-10-2023: we zijn dicht voor nieuwe inschrijvingen nav grote toename van patiënten in korte tijd. Neem contact op met uw verzekeraar als u ook elders geen huisarts kan vinden.

Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij
Start dropdown content
Einde dropdown content, druk om terug te keren naar de buttonrij

Moet ik naar de dokter

Voorkom lange wachttijden aan de telefoon.
Voordat u belt, bepaal binnen 1 minuut of u naar de dokter moet. Wij geven u direct advies.
Mocht u toch contact willen na deze check dan is een emailconsult ook mogelijk indien de vraag ook maximaal 2 dagen kan wachten (dus niet voor spoed)

 

Wat speelt er nu?

  • 28-2-2024

    Wij zoeken nog steeds. Wij hopen op uw begrip voor het fenomeen van invallers en drukte bij de vaste assistenten. 

     

    Vanwege ‘meer tijd voor de patiënt’ wensen wij ons team uit te breiden door regelmatig drie assistenten te hebben werken voor onze 3800 patiënten. Zo is er altijd een assistente die spreekuur-, managementondersteuning of ouderenzorg kan bieden terwijl de balie en de backoffice goed bezet zijn. Daarom bieden wij per direct de volgende vacature:

                            Doktersassistent(e) 16 – 32 uur (2-4 dagen)

    Lijkt het u leuk of kent u iemand, informeer bij de assistente, of bel of mail ons. Zie onderstaande advertentie en verrijk ons gezellige team.

    Advertentie doktersassistente

  • 77% meer gevallen van kanker in 2050

    Meer aandacht voor preventie

    Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds vraagt dringend aandacht voor de wetenschappelijk bewezen maatregelen voor het verkleinen van de kans op kanker. Ongeveer 40 procent van alle gevallen van kanker zou voorkomen kunnen worden. Gezien de enorme druk op de zorg, de enorme impact van kanker en de schrikbarende verwachte toename in kankergevallen, is preventie nu belangrijker dan ooit tevoren. De maatregelen zijn beschikbaar op wkof.nl/aanbevelingen.

    Nadia Ameyah, directeur van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds:

    Het is flink schrikken om te zien hoe fors het aantal gevallen van kanker toeneemt. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Op sommige risicofactoren voor kanker hebben we geen of weinig invloed, zoals leeftijd en erfelijkheid. Maar op veel risicofactoren hebben we wel invloed. Het bewijs uit wetenschappelijk onderzoek is overweldigend. Een gezonde voeding en leefstijl is belangrijker dan ooit. Overheden wereldwijd hebben de verantwoordelijkheid om daaraan nú prioriteit te geven.

    De leefstijladviezen van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

    Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft op basis van grootschalig onderzoek – dat ruim 10 jaar duurde – maatregelen opgesteld voor minder kans op kanker. Lees ze hier.

  • 24 juni 2021: Wandel je fit en Rollator City Wandeling

    Elke dinsdagmiddag van  14:00- 15:00 (wandel je fit) en van 15:15 tot 16:15 (rollator city wandeling)

    Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300).
    De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Het looprecept liep vanaf zomer 2018 tm 2019

    Elke donderdagmiddag werd er een half uur gelopen met medewerkers van de praktijk en uitgenodigde mensen met bijvoorbeeld diabetes, COPD of een hart- of vaatziekte die een drempel ervaren om zelf te gaan sporten of wandelen. Het was een gezellige activiteit en nog gezond ook. Helaas hebben we dit niet meer voort kunnen zetten. Wel blijven we alert op (lokale) initiatieven die we hier zullen posten.

    Zie ook loopreceptfoodfirstnetwork of nationale diabeteschallenge en deze (inspirerende) nieuwsberichten: ‘het looprecept loopt goed’, ‘het meest gezonde hart ter wereld‘, ‘hoe word ik 100’, en ‘keer diabetes om‘. British journal of sports; zelfs kleine beetjes sport al gezond. NOS mei ’19 ‘2 miljard besparen bij DM middels leefstijl’

    Hier nog een wat hilarisch college van prof. Erik Scherder.

    Met gezonde groet,

    praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

  • Januari 2023

    We hebben een fijne wijk-samenwerkingsbijeenkomst gehad waar ook de doktersassistentes bij waren om de samenwerking in de buurt met de vraagwijzer, gro-up (waar buurtwerk ook bij hoort), centrum jeugd en gezin en het sociale wijkteam te optimaliseren. We hopen binnenkort ook wat handige zaken/activiteiten op ons wachtkamerscherm te zetten.

    Wat we vooral mee hebben genomen is contacten. We werken vaak samen aan het zelfde doel; uw welzijn en gezondheid, als dienstverlener of hulpverlener.

    Vraagwijzer: hopelijk in de toekomst weer in Ommoord, nu vooral bereikbaar op locatie  

     

    24 juni 2021:

    Hier ook even reclame voor een goede organisatie op het welzijnsvlak; tegen eenzaamheid voor meer beweging en sociaal contact.

    Zij organiseren nu ook een wekelijkse wandelactiviteit voor ouderen:

    Rollator City Wandeling: Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300). De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Verder stond dit in de nieuwsbrief:

    -We mogen weer! Kom je ook een keer een ‘bakkie’ doen of een koud drankje drinken op ons gezellige terras? Een aantal activiteiten gaat deze zomer door omdat er lessen uitgevallen zijn. Informeer bij de balie of je nog mee kunt doen of bij wie je terecht kan voor informatie (je kan ook op werkdagen ook bellen: 010 455 37 99).

    -Gratis Open Atelier Tekenen & Schilderen, Voor mensen die gewoon lekker aan de slag willen. In Huis van de Wijk Het Lage Land worden allerlei geweldige cursussen aangeboden. Van tekenen & schilderen (maar liefst vijf groepen voor volwassenen!) tot edelsmeden, peutergym, piano- en gitaarlessen, yoga, zumba, pilates, Tai Chi enzovoorts. Allemaal superleuk en onder leiding van goede deskundige docenten. Een kleinere beurs maar toch lekker tekenen en schilderen? Dat kan bij het Open Atelier.

    Abonneer u ook op de nieuwsbrief!

    Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander

    Buurtwerk heeft haar wortels in de wijken van Prins Alexander. We voeren daar sinds 2003 het welzijnswerk uit in opdracht van de gemeente Rotterdam. Ons doel is tweeledig: bijdragen aan het welzijn van bewoners én de sociale kwaliteit van de buurten.

    Met een enthousiast team zetten we ons in voor de bewoners van 0 tot 100 jaar. Onze speerpunten zijn opvoeden & opgroeien, meedoen, financiële zelfredzaamheid en gezondheid.

    Opvoeden en opgroeien
    In Prins Alexander wonen veel jonge bewoners. De jongerenwerkers van Buurtwerk zoeken de jeugd en jongeren tot 23 jaar op in de wijk of op school en organiseren, samen met hen, activiteiten. Zo activeren en stimuleren we de ontwikkeling van talenten. Daarnaast geven onze jongerenwerkers voorlichting op scholen en in de wijk over alcohol, drugs, sociale media, scheiding van ouders, sociale vaardigheden en tal van andere onderwerpen. Zo nodig spreken we jongeren aan die zich buitensporig gedragen en spelen we een bemiddelende rol bij. Individuele jongeren in een risicovolle leefsituatie, kunnen op ons rekenen voor intensieve coaching.

    Meedoen

    Veel volwassenen in Prins Alexander nemen het initiatief om hun omgeving mooier, fijner te maken. Buurtwerk ondersteunt hen met informatie, advies en praktische hulp om deze enthousiaste ideeën en initiatieven te realiseren. Daarnaast bieden wij ruimte aan een breed aanbod van activiteiten die merendeels door SKVR en zelfstandige trainers worden georganiseerd. Zelf bieden we ook diverse diensten en projecten. Van hulptraject, beweegactiviteit, taalles tot advies en trainingen. Op diverse locaties hebben we wijklunches en wijkkeukens waar u kunt aanschuiven om andere wijkbewoners te ontmoeten. U bent van harte welkom om mee te doen.

    Met het programma Nieuw in Rotterdam, zorgt Buurtwerk samen met Voorlichters Gezondheid dat nieuwe Rotterdammers zich snel in de stad thuis voelen de taal leren en via een baan of vrijwilligerswerk ook mee gaan doen. Nieuw in Rotterdam beperkt zich niet alleen tot Prins Alexander, maar staat ten dienste van nieuwe Rotterdammers uit de hele stad.

    Financiële zelfredzaamheid
    Buurtwerk vind het belangrijk dat bewoners kunnen rondkomen met hun inkomen en schuldenvrij kunnen leven. Wie het moeilijk heeft kan bij Buurtwerk terecht voor informatie en advies.
    Checkpoint Alexander is een inlooppunt waar bewoners terecht kunnen met vragen over: (digitale) administratie, ordenen van post, het invullen van formulieren en het aanvragen van toeslagen en bijzondere bijstand. Hulp bij schulden bieden wij niet alleen in Prins Alexander aan. Checkpoint heeft spreekuren in Prins Alexander voor vragen over: geld, formulieren, kwijtscheldingen, DigiD, brieven en toeslagen. Zij werken op afspraak! Bel: 06 57 75 72 60. Spreek duidelijk uw naam, telefoonnummer en hulpvraag in. Neem mee: legitimatie en DigiD inlogcodes.  Voor Ommoord: Woensdag 12.00 – 15.30. Huis van de Wijk Ommoord, Sigrid Undsetweg 300. Via Gers met Geld helpen wij door heel Rotterdam bewoners met schulden om financieel zelfredzaam te worden. Aanmeldingen verlopen via de gemeente. Bewoners kunnen zich niet zelf aanmelden.

    Gezondheid en welzijn
    Uit de praktijk blijkt dat ingrijpende gebeurtenissen of tegenslagen kunnen leiden tot gezondheidsklachten. En soms is er meer nodig dan alleen medicijnen. Dat de huisarts of specialist een recept uitschrijft voor een medicijn is gebruikelijk, maar een recept voor welzijn is bijzonder. Toch kan dat. Wij zoeken graag samen met u naar passende welzijnsactiviteiten of vrijwilligerswerk. Vanuit het oogpunt van positieve gezondheid helpen wij met name 55-plussers om gezond en vitaal oud(er) te worden. Bewoners van 75 jaar en ouder worden door ons en een team van getrainde vrijwilligers bezocht om te kijken hoe het gaat en te kijken of er speciale voorzieningen nodig zijn.

    We hebben nauwe samenwerking met huisartsen, zorginstellingen en ggz-organisaties. Vanaf april 2021 zijn wij ook aangesloten op het ZorgDomein. Zo brengen we zorg, begeleiding en laagdrempelige toegang samen.

    Mantelzorg
    Buurtwerk zetten zich ook in voor mantelzorgers. Dit zijn mensen die zorgen voor een ander die het niet langer zelf kan. Mantelzorgers nemen een belangrijke taak op zich. Zorgen voor een familielid, buur of vriend die hulpbehoevend is, is zeer waardevol. Maar lange tijd voor iemand anders zorgen kan ook zwaar zijn. Daarom organiseren wij activiteiten om mantelzorgers te ondersteunen. Zo zijn er bijeenkomsten, voorlichtingen en de jaarlijkse Week van de Mantelzorg.

    Waar vindt u ons?
    Onze professionals zijn te vinden in straten, op pleinen en andere plaatsen waar bewoners samen komen. Ook beheren wij een aantal Huizen van de Wijk. Het Huis van de Wijk is een centrale plek voor ontmoeting, meedoen, ontwikkelen en ondersteuning. Voor jong en oud. Bewoners kunnen aan uiteenlopende activiteiten en diensten deelnemen, maar deze ook zelf organiseren. Denk hierbij aan een wijkmaaltijd, taalcursus, sportprogramma, talentenworkshop of een klus- en tuinteam.

    Speeltuinen
    Buurtwerk beheert samen met bewoners de speeltuinen Pietje Bell en Taka Tuka land. Gezamenlijk zorgen we voor het onderhoud van toestellen, pleinen en groenvoorziening. We organiseren activiteiten en stimuleren multifunctioneel gebruik.

    De adressen van de locaties treft u hier. U bent van harte welkom!

    Bron: Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander – Buurtwerk.nl

  • 24 juni 2021

    Inmiddels is er door ons informatiesysteem (medicom/pharmapartners) ook een koppeling gemaakt die het mogelijk maakt om een PGO te gebruiken. Deze persoonlijke gezondheidsomgeving biedt nog meer dan het mijngezondheid.net portaal van ons als huisartsenpraktijk, waar u al verbinding kunt maken met het dossier dat wij bijhouden. Het verschil met het bij u wellicht al bekende zorgportaal MGN wordt hier goed uitgelegd. Er zijn verschillende platformen. Ons informatiesysteem (pharmapartners) heeft uitgebreide testen gedaan met Ivido.

    Grote drijfveer achter deze digitalisering is de projectgroep OPEN, alwaar u ook meer informatie kunt vinden: Veelgestelde vragen | PGO en Portalen | OPEN eerstelijn (open-eerstelijn.nl)

    • Moet ik nog wat doen met het PGO als ik al een portaal heb? 

    Als uw praktijk al een portaal aanbiedt, hoeft uw praktijk enkel de technische exercitie te doorlopen om ervoor te zorgen dat een burger middels een eigen gekozen PGO zijn dossier kan inzien. Dit is een verplichting in kader van OPEN. Patiënten informeren over een PGO is niet verplicht. U informeert uw patiënten namelijk al over online inzage middels het portaal dat u aanbeveelt.  

    Als een patiënt ervoor kiest om een PGO te gaan gebruiken, dan kan een patiënt middels één app alle medische gegevens inzien die beschikbaar zijn bij zorgverleners. Dit is vooral voor chronische patiënten die bij veel zorgverleners langs gaan, belangrijk. Zo hebben ze al hun medische gegevens op één plek. Echter blijft het zo dat op dit moment een PGO nog weinig kan, zo kan er nog geen online afspraak gemaakt worden of een vraag gesteld worden. De meerwaarde van uw portaal is er absoluut. Wellicht dat in de toekomst de PGO’s interessanter worden om ook in de praktijk ingezet te worden, hier zijn we echter nog niet.  

    • Wat kan een patiënt zien in een PGO? 

    Dit is voor ons helaas nog niet helemaal duidelijk. De eerste testen met PGO’s worden nu gedraaid, waarin steeds duidelijker wordt wat er wel en niet zichtbaar is vanuit het HIS. Volgens de standaarden die gehanteerd worden, zijn de volgende gegevens zichtbaar: 

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverlener beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten; 
    • Radiologieberichten; 
    • Verwijsbrieven.

    We willen u er verder graag alert op maken dat u weliswaar dossiergegevens mag delen met mensen om u heen, maar dat u dat niet hoeft te doen en dat het u kan schaden. Het kan u problemen geven. Wees er dus voorzichtig mee! Zie ook dit bericht van de patiëntenfederatie over het patiëntgeheim.

    Eerder berichtten wij al over de voortgang van MGN bij onze praktijk:

    20% van onze patiëntenpopulatie is actief geweest op het portaal van mijngezondheid.net

    Bent u ook geïnteresseerd kijk dan hier

    16 juli 2020:

    Vanaf vandaag kunt u ook gebruik maken van de app Med Gemak en enkele uitbreidingen van MGN. Het online afspraken maken is nog lastig omdat we een andere agenda voeren in de 1.5 meter samenleving.

    Mijngezondheid.net (MGN) is de leverancier van het online platform dat beveiligd toegang biedt tot uw dossier in onze praktijk. Sinds 2016 maken wij gebruik van dit platform. Zij bieden ook een app aan. Het voordeel is uw eigen deelname aan uw gezondheid en uw dossier. U voelt zich meer betrokken en kunt afspraken die we samen maken, op het spreekuur of via een emailconsult, nog eens nalezen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foutje of verkeerde inschatting in het dossier corrigeren. 

    Inmiddels zijn er na 4 jaar ruim 1 op de 6 patiënten die kunnen inloggen op dit platform (die de aanmelding hebben doorlopen en een ‘contract’ hebben). Mede door de coronacrisis hebben we het aantal inlogacties zien stijgen naar 14000, waarvan met name afgelopen juni een piekmaand was. Wellicht kwam dat door het bandje op de telefoon en het aantrekken van de zorg. We beantwoorden gemiddeld binnen een dag uw emailconsulten en doen dat gemiddeld wel 50-100 keer per maand. Ook zijn er een honderdtal mensen die het medicatie herhalen inmiddels via dit platform doen. 

    Met Med Gemak is er wat winst in de laagdrempeligheid. Na het activeren van de app kunt u zonder gebruik van DigiD met alleen een door u gekozen code inloggen op uw smartphone. Komt u er niet uit, klop dan eerst bij de leverancier aan met uw vragen, maar lukt het echt niet dan kunnen wij ook helpen aan de balie of op het spreekuur. Vervolgens kunt u op de app alleen niet uw hele dossier zien i.v.m. wetgeving (daar is toch echt de tweetrapsbeveiliging van DigiD en sms nodig). U kunt nu makkelijker een berichtje sturen aan uw dokter of medicatie herhalen. Ook kunt u makkelijker een gemaakte foto van bijvoorbeeld een huidplekje via deze app naar uw dokter sturen. Daarnaast is er een medicijnwekker (daar zijn ook vele apps voor die het medicijneffect, door trouwere inname, beter kunnen maken). Voor meer informatie, ook wat betreft het activeren van de app lees hier verder. 

    Daarnaast is er vanaf nu ook een mogelijkheid om digitaal uw dossier (u heeft recht op inzage, voorheen was dat altijd op papier) en documenten zoals specialistenbrieven met u te delen. Daar moeten we nog ervaring in op doen. Heb geduld met ons. 

    In de toekomst zult u kunnen kiezen tussen verschillende platforms als PGO waar u in een persoonlijk platform uw gezondheid kan bijhouden en waar volgens wettelijke eisen andere platformen op moeten kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld het systeem waar wij in onze praktijk uw dossier mee bijhouden en het systeem van het ziekenhuis. 

    Bij afwezigheid van de dokter (ivm vakantie of ziekte) zullen we de berichtenoptie van de patienten van de betreffende dokter uit zetten.

    Met vriendelijke groet,

    uw huisartsenteam

  • 17 juni 2021

    IPCI is een internationale database met vele huisartsenpraktijken. Rijnmondgezond is een specifieke database met gegevens uit huisartsenpraktijken uit Rijnmond.

    Deze week bericht IPCI:

    “Het afgelopen jaar zijn wij door uw deelname aan IPCI in staat geweest onderzoek te doen in het kader van de corona pandemie. Eergister verscheen een artikel waaraan u bijgedragen hebt in het BMJ. In dat artikel rapporteren we de frequentie van voorkomen van een aantal specifieke ziektebeelden die mogelijk een relatie hebben tot corona vaccins in de algemene populatie in verschillende landen. Deze achtergrond incidentie vormt mede de basis voor de post-market surveillance van de vaccins.

     

    Het artikel is te vinden op https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1435. Op haar website laat Erasmus zien dat zij trots is: https://amazingerasmusmc.nl/actueel/let-op-verschillen-tussen-groepen-bij-beoordeling-veiligheid-covid19-vaccins/.   

     

    Dit type studies is van groot belang. Uw deelname aan IPCI maakt dit soort studies mogelijk. We zijn u er zeer erkentelijk voor. Er staan meer studies op stapel – we hopen op uw blijvende steun!”

    Januari:

    Onze praktijk is ook aangesloten op Rijnmond Gezond. Wij kregen 15 januari 2021 een berichtje die betrekking had op COVID19 in de eerste golf:

    Rijnmond Gezond verricht onderzoek naar het verbeteren van de gezondheidszorg in de regio. Hier treft u informatie aan over de
    Rijnmond Gezond database en wat dit voor u als patiënt betekent.

    Beste huisartsen,

    Hierbij willen we jullie laten weten dat Rijnmond Gezond vandaag in het nieuws was!

    Er is een artikel in het AD geplaatst over ons onderzoek naar zorgmijding binnen de eerste lijn. 

    https://www.ad.nl/rotterdam/veel-regiogenoten-lieten-huisartsbezoek-schieten-tijdens-eerste-coronagolf~a249d426/

    Benieuwd naar de cijfers?

    https://amazingerasmusmc.nl/actueel/een-op-vijf-met-medische-klachten-mijdt-zorg-tijdens-covid-19/

     We kunnen met zijn allen trots zijn op dit mooie resultaat; dit onderzoek was niet mogelijk geweest zonder jullie hulp en steun!

    In de komende maanden gaan we verder aan de slag met nieuwe data omtrent de 2de en 3de golf, dus wordt vervolgd!

    Met vriendelijke groet,

    Coördinator Rijnmond Gezond database (UD)

    www.rijnmondgezond.nl

  • Recent schreef het AD over ondervoeding en onze wijk dit artikel

    Ondervoeding speelt dus ook in onze wijk. Het is soms lastig te herkennen. Mocht u dit lezen en iemand kennen of uzelf herkennen lees dan eens deze informatie op thuisarts.nl.

    Sommige ouderen hebben de oorlog en na-oorlogse tekorten meegemaakt en vinden al snel dat ze genoeg eten. Ook bij frequent vallen moeten we er op beducht zijn, omdat onze spieren ook voeding nodig hebben. 

    Onder “handige sites” bovenaan de pagina kunt u de diëtistes van de wijk vinden voor verdere informatie. 

  • Vandaag, 25 september 2020, een virtueel leefstijlcongres bijgewoond van vereniging arts en leefstijl en weer geïnspireerd. Ook en juist in de corona-epidemie is leefstijl belangrijk, erkent nu ook het RIVM.

    “Dokter, kan het ook zonder pillen?”

    Leefstijl is de basis, juist in de wijk en voordat u ons als huisartspraktijk bezoekt vraagt uw lichaam en geest vooral een eigen aanpak: gezonde leefstijl via thuisarts.nl

    Hoogleraar huisartsgeneeskunde Pim Assendelft vertelde over het fenomeen dat huisartsen denken dat er te weinig tijd bij de dokter, en een negatief idee is bij patiënten, over het geven van leefstijladviezen. Hij ontkracht deze gedachtes met wetenschappelijk bewijs.

    Hoe maken we onze wijk en onze burgers meer betrokken bij het veranderen van onze leefstijl als gemeenschap? Pharos schrijft er hier wat over. 

    De Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) bestaat nu zo’n twee jaar, maar slechts 1,5 % van de misschien wel 3 miljoen nederlanders die tot de doelgroep behoren zijn er naar verwezen. Ook wij in onze praktijk kunnen dit waarschijnlijk vaker doen. Zie ook weer deze link op thuisarts.nl.

    29-9-21: Het Brabantse dieetdorp Leende leeft op wortelfriet en bloemkoolrijst
    https://www.volkskrant.nl/a-b1841462

    Er is een ontwikkeling gaande in gezondheidsland.

    Met gezonde groet,

    uw huisartsenpraktijk

     

    Eerder schreven we al dit; 

    Om naar niet het C-woord te gebruiken hebben we het hier over tijden van stress.

    NRC schreef er al dit over. Wij willen onszelf en u adviseren kleine stapjes ter verbetering van uw leefstijl te maken. Dat kan door het kiezen van een van de stapjes in dit leefstijlroer. Het is belangrijk dat u en wij zelf kiezen wat we van dat leefstijlroer het belangrijkste vinden om aan te pakken. Zo vergroten we daadwerkelijk de kans dat we ons gedrag met succes gaan aanpassen. Zo kan het voornemen klein beginnen. Alle kleine dingen die bij herhaling er in slijten hebben kans van slagen.

    Wij vinden autonomie belangrijk en zijn graag zelf aan het roer, in ons leven en wat betreft onze gezondheid. Daarin hebben we keuzevrijheid. Toch is het belangrijk dat we elkaar ook helpen om goede keuzes te maken. Hier dan onze kleine bijdrage, die ook aan onszelf gericht is.

    Waarom lukt het ons vaak niet: ‘Drempel te hoog’ Dit komt dus door factoren als vermoeidheid en stress, maar ook externe factoren kunnen het lastiger maken om aan de slag te gaan. Een volle planning of slecht weer zijn ook redenen voor Nederlanders om een gezonde leefstijl uit te stellen.

    Hoe lukt het dan wel: Ten eerst door te beseffen dat een gezonde leefstijl kan helpen bij het aanpakken van vermoeidheid en stress. Het heeft veel voordelen. Het bewegen en gezonder eten verhogen duidelijk onze afweer. Stel realistische doelen. ‘De sleutel voor het langdurig volhouden van een gezondere levensstijl zit vaak in het stellen van reële doelen die in kleine stappen te behalen zijn’, aldus Hidde van der Ploeg van het Amsterdam UMC. Hij stelt dat mensen vaak gelijk een marathon willen lopen of elke dag de sportschool in willen duiken, terwijl dit volgens hem averechts kan werken. Niet teleurgesteld raken bij falen, complimenteer uzelf met de poging. Wetenschappers hebben bijvoorbeeld onderzocht dat een roker wel 34 pogingen moet doen voordat het stoppen lukt. De aanhouder wint.

    Voorbeelden: We kunnen niet de hele dag ‘aan’ staan. Creëer tijdens de werkzaamheden thuis of op het werk een moment van ‘uit’ staan. Dat kan ieder op zijn eigen manier doen. We bewegen minder door het sluiten van sportscholen en -clubs. Probeer als variatie een ritueel met beweging te doen tussendoor, zoals 10 kniebuigingen. Bijvoorbeeld als u zin heeft om wat te snacken en die afleiding kan gebruiken

     

     

  • Youtube filmpje over TOM

    Thuis Onbezorgd Mobiel

    De meeste Nederlanders wonen het liefst zo lang mogelijk thuis. Zij willen zelf de dagelijkse dingen blijven doen, zoals de boodschappen of bezoekjes aan familie. Dit kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld als u merkt dat uw evenwicht of spierkracht minder wordt. Nog vervelender is het als u valt. Als u verkeerd terechtkomt, kunt u veel dagelijkse dingen niet meer zelf doen. Vallen is een van de grootste problemen voor 65-plussers. Daarom kunt u meedoen aan TOM (Thuis Onbezorgd Mobiel). TOM helpt u om de kans op vallen kleiner te maken. Die hulp krijgt u van fysiotherapeuten, diëtisten en vrijwilligers. Doet u ook mee?

    Project TOM start in de regio Rotterdam Ommoord
    Als u meedoet aan TOM verbetert u uw evenwicht en spierkracht. Daardoor loopt u minder kans om te vallen en kunt u langer thuis blijven wonen. Wij vragen van u dat u enthousiast meedoet aan alle activiteiten. TOM bestaat uit drie onderdelen: een beweegtraining, persoonlijk advies over eten en drinken en gezelligheid! Klik hier voor meer informatie, locatie en data.

    Heeft u vragen, wellicht staat uw vraag en het antwoord tussen de veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Ieke Wichers, telefoonnummer: 06 – 12 03 92 18.

    Lees hier het artikel over TOM op Gezond010.

  • Video over post-COVID-syndroom

    Volgens onderzoek van het UMCG heeft 1 op de 8 mensen te maken met het post-COVID-syndroom.
    Ze houden na een COVID-19 besmetting langer dan 3 maanden klachten, zoals

    • moe zijn
    • moeite met concentreren
    • dingen vergeten
    • benauwd zijn
    • gevoelig voor licht en geluid
    • hoofdpijn
    • somber zijn
    • moeite met slapen
    • spierpijn
    • duizelig zijn

    De meesten hebben 10-15 klachten tegelijk. Alle feiten en cijfers vindt u hier.
     

    Nazorg COVID-19

    C-support is door het Ministerie van VWS in het leven geroepen om patiënten met post-COVID te adviseren en te begeleiden. Samen met de patiënt wordt integraal gekeken naar vragen en ondersteuningsbehoefte op medisch-, psychosociaal- en/of werk en inkomensgebied. Aan de begeleiding zijn geen kosten verbonden.

    PostCovid NL is de patiëntenorganisatie voor mensen met Long Covid en hun naasten. Hier kunnen zij terecht voor lotgenotencontact, belangenbehartiging en betrouwbare informatie. 

Openingstijden

Over de praktijk

De praktijk bevindt zich in de Hessedok aan Sinclair Lewisplaats 512. In de entree van dit adres vindt u ook Fysiohesse en Fysio4you. We zijn elke werkdag open van 08:00 tot 17:00. Onze balie bevindt zich direct bij binnenkomst in de HOED Hessedok aan uw linkerhand. De balie rechts van deze balie is van de praktijk Ham-Korving.

Over de praktijk

  • Wij leveren moderne, generalistische, kleinschalige eerstelijnszorg in de wijk Ommoord. Deze zorg is “persoonsgericht en geplaatst in de context van de specifieke leefomstandigheden van patiënten. Huisartsgeneeskundige zorg is daarmee niet alleen het diagnosticeren en behandelen van medische klachten en aandoeningen van patiënten, het is een geïntegreerd proces van zorgverlening gedurende langere perioden van het leven van patiënten”. Zie ook de website van het LHV.

    Remmerswaal en Van der Bijl zijn vanaf 2015 bezig met het verbeteren van de ouderenzorg. Sinds 2017 zijn wij NPA geaccrediteerd.

    In 2023 is dokter Remmerswaal gediplomeerd kaderhuisarts ouderenzorg. Dokter van der Bijl heeft affiniteit met kinder- en interne geneeskunde en bekwaamheid in de techniek van corticosteroïd injecties. Beiden hebben affiniteit met palliatieve zorg en wonen de lokale PATZ-groep bij.

    Sinds 2014 worden zij regelmatig bijgestaan door een waarnemend huisarts. Zo zijn er elke dag, vakanties niet meegerekend, twee dokters. Vanaf najaar 2022 is dat mevrouw Van Hemsbergen.

    Onze visie: De juiste zorg op de juiste plaats en in de juiste tijd waarbij we zowel de patiënt als ook ons team ‘beter willen maken’. We willen een service-gerichte, vriendelijke en transparante organisatie zijn, waar wel basale regels in de omgang met elkaar gelden. Zorgen doen we met elkaar. We zijn mensen, we blijven leren.

  • Feedback betreffende een compliment, suggestie of klacht is altijd welkom!

    Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Ook een compliment of suggestie kan ons helpen onze praktijk te verbeteren. Dit kan in een gesprek, per brief of per mail. Ook hebben we een hiertoe een klachtenformulier (deze versie is, hoewel prima werkbaar, helaas een voorbeeldversie; de praktijkversie kunt u opvragen aan de balie). Wij zullen uw klachten of opmerkingen serieus bekijken en hierop reageren. Wij streven er naar om contact met u op te nemen binnen een week. Dit contact is dan richtinggevend voor de verdere afhandeling. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen of in ieder geval het mee te nemen in verbeteringen voor de toekomst.

    Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Wij zijn daartoe aangesloten bij de SKGE. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. Hij kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190 of via info@skge.nl.

    Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Een en ander wordt toegelicht in de folder van de SKGE die ook op te vragen is bij onze balie.

    Voor meer informatie betreffende rechten en plichten als patiënt willen we u wijzen op de folder https://www.thuisarts.nl/rechten-en-plichten-van-patiënten.


    Uw feedback is ook goed op zijn plek op zorgkaartnederland. De link naar de dokters vindt u hier en de praktijk als geheel kunt u hier beoordelen. U helpt ons met de genomen moeite. Bij voorbaat dank!

  • Remmerswaal en Van der Bijl vormen een duopraktijk sinds april 2014 toen dokter Van der Bijl de praktijk overnam van dokter Mooij (zie dit ERGO-nieuws van voorjaar 2016). Dokter Remmerswaal had de praktijk van dokter Bras al in 2012 overgenomen. Beide voorgangers gingen met pensioen. Overigens zaten zij als duo voor 2007 nog in de flat aan de Tagoreplaats hier in Ommoord. Daarna zijn zij samen met collega’s Ham en Korving op deze huidige locatie aan de Sinclair Lewisplaats gaan werken. In 2017 zijn beide duo’s NHG geaccrediteerd (NPA).

    Voor verdere informatie rondom onze praktijk en bereikbaarheid zie openingstijden.

  • Soms ervaart een patiënt geen klik met de eigen huisarts. En vraag hij of zij om naar de collega arts over te stappen. Op zich is dat begrijpelijk en heel soms is dat ook een oplossing. Wij hebben binnen de praktijk echter de regel opgesteld dat patiënten niet zonder een gesprek met de eigen arts over kunnen gaan naar de andere arts. De belangrijkste reden daarvoor is dat we eenzelfde praktijk vormen waar we een dag in de week voor elkaar waarnemen en soms ook wekenlange vakanties voor elkaar waarnemen. Als het dan niet prettig loopt met de arts waar je op dat soort momenten afhankelijk van bent dan is er alsnog een probleem. Eerste voorwaarde voor een zeldzame switch van eerstverantwoordelijke arts is dan ook een gesprek met de eigen arts onder vier ogen. Zo voorkomen we misverstanden in de toekomst. In de paragraaf ‘complimenten, klachten of suggesties‘ vindt u informatie over het indienen van een klacht. Om u verder te helpen wat betreft dit onderwerp heeft onze beroepsvereniging een folder gemaakt.

    Overigens geldt eenzelfde afspraak indien u wenst over te stappen naar de collega’s Ham en Korving in hetzelfde gebouw.

    Voor meer informatie betreffende rechten en plichten als patiënt willen we u wijzen op de folder https://www.thuisarts.nl/rechten-en-plichten-van-patiënten.

    Voor de patiënten die vanwege een verhuizing een andere huisarts willen zoeken; http://www.kiesuwhuisarts.nl. Voor informatie rondom de procedure van het overstappen kunt u de eerder genoemde folder inzien of natuurlijk contact zoeken met onze assistente.

  • Download hier onze praktijkfolder

    Helaas is deze wat verouderd. Inmiddels is de waarnemend huisarts dokter Van Hemsbergen. 

  • Voor informatie hoe we met uw privacy omgaan kunt u hier klikken. Dit oude bericht is in 2023 onverminderd van belang.

    Met vriendelijke groet,

    Praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

Medewerkers

M. Remmerswaal
Huisarts

Is vanaf december 2023 enkele maanden vrij en wordt waargenomen door mw. v Hemsbergen en mw. Tajjiou.

Lees meer over M. Remmerswaal

R. van der Bijl
Huisarts

Werkt op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Lees meer over R. van der Bijl

M. van Hemsbergen
Huisarts, vaste waarnemer

Werkt maandag, dinsdag en donderdag

Lees meer over dokter M. van Hemsbergen

S Tajjiou
Huisarts, waarnemend voor M. Remmerswaal

Werkt op dinsdag en vrijdag vanaf december 2023

Mevrouw Tajjiou neemt waar tijdens de afwezigheid van M. Remmerswaal. Lees hier meer over haar

Lise
Praktijkondersteuner somatiek en ouderen

Werkt op Maandag, woensdag, donderdagochtend en vrijdag.

Lees meer over Lise

Zaineb
Spreekuurondersteuner huisarts en POH-S

Werkt op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag.

Lees meer over Zaineb

Nathalie
Assistente, ouderenzorg/verpleegkundige

Werkt op maandag, dinsdag, woensdag en om de week op  vrijdag

Lees meer over Nathalie

Linda
Assistente

Linda werkt sinds januari 2023 bij ons maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Lees meer over Linda

G. Millian
Praktijkondersteuner GGZ

Werkt op maandag en dinsdag. 

Graciënne werkt al een hele tijd bij ons en is sinds juli 2021 de enige POH GGZ in onze praktijk

Hajar
Doktersassistente in opleiding

Werkt op maandag en dinsdag

Hajar loopt stage van dec '23 tm augustus '24

Inloggen in uw medisch dossier?

Met MijnGezondheid.net kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week online zorgzaken regelen bij uw huisarts of apotheek.
Zo kunt u bijvoorbeeld online een afspraak maken, herhaalmedicatie bestellen of een bericht sturen. Hoe gemakkelijk is dat?

Meer informatie over MijnGezondheid.net

Handig om te weten

Voor een consult bij de huisarts dient u vooraf een afspraak te maken. Dit kan via deze website maar ook telefonisch. Wanneer u dezelfde dag terecht wilt bij de huisarts is het raadzaam om tussen 8 – 8.30 uur te bellen. 

Lees meer

U kunt sinds maart 2016 een e-mailconsult aanvragen via onze website. Aanmelden voor Mijngezondheid.net kan via deze link

Lees meer

Thuisarts.nl

Zoekt u specifieke informatie over gezondheid en ziekten?

Voor medische informatie verwijzen wij u graag door naar de website Thuisarts.nl.
Thuisarts.nl geeft betrouwbare en onafhankelijke informatie over gezondheid en ziekten.

Geef in onderstaand zoekveld aan waar u naar op zoek bent

Apotheek.nl

Zoekt u specifieke informatie over medicijnen?

Voor informatie over medicijnen verwijzen wij u graag door naar de website Apotheek.nl.
Apotheek.nl geeft betrouwbare en onafhankelijke informatie over medicijnen.

Geef in onderstaand zoekveld aan waar u naar op zoek bent