Wat speelt er nu?

  • 11-7-24

    Wij krijgen wel eens vragen over de aanwezigheid van dokters. Ook de komende zomervakantie zal de bezetting op de praktijk minder zijn. We vragen u dan minder dringende zaken te laten wachten voor een ander moment en zullen strenger filteren op noodzaak van consulten of visites. Ivm onze privacy maken we de vakanties niet bekend op websites ed. Wel is voor gebruikers van mijngezondheid.net in het e-consult menu te zien of een dokter aanwezig is. Indien daar de dokter of praktijkondersteuner niet staat is deze dus afwezig door vakantie of heel soms door ziekte (en hoeft u dit dus ook niet door te geven aan de praktijk dat u dit opviel :-)). Het verzoek is om dan niet dringende vragen uit te stellen. Verder geldt onverminderd dat het beantwoorden van uw vragen makkelijker gaat bij volledige informatie over uw symptomen. Het kan handig zijn om even door ‘moet ik naar de dokter’ te klikken om alle relevante informatie te verzamelen. Dit scheelt heen weer mailen. Als laatste; hoe vriendelijk ook, u hoeft geen bedankje te sturen. De dagelijkse vragen op dit platform worden steeds meer en ook dit bedankje komt in de lijst van te verwerken vragen. 

    Zie ook afwezigheid

    Met vriendelijke groet,

    Huisartsen praktijk Remmerswaal en van der Bijl

  • Campagne ‘Praat vandaag over morgen 010’ rondom proactieve zorgplanning

    Op vrijdag 28 juni is in alle Rotterdamse wijken de campagne ‘Praat vandaag over morgen 010‘ van start gegaan. Het doel van deze campagne is om 55-plussers aan te moedigen om, samen met hun sociale kring, na te denken over de volgende levensfase. Bewoners worden door getrainde vrijwilligers van de diverse welzijnspartijen actief benaderd. Bijvoordbeeld door straatacties op marktdagen, stadsdialogen in Huizen van de Wijk en via advertenties en social media.
    De campagne is gelanceerd door de samenwerkende instellingen binnen Samen voor Kwetsbare Ouderen010. Rijnmond Dokters is actief betrokken bij dit programma en zet zich binnen het zorgprogramma ‘Kwetsbare ouderen’ ook actief in rondom het thema Proactieve Zorgplanning

  • Juli 2024

    Omdat schulden grote invloed hebben op uw gezondheid hebben we dit handige stappenplan via youtube voor u gedeeld. 

    Stap voor stap uit de schulden | Lekker Duidelijk (youtube.com)

    Zie ook checkpoint info hieronder. 

     

    Januari 2023

    We hebben een fijne wijk-samenwerkingsbijeenkomst gehad waar ook de doktersassistentes bij waren om de samenwerking in de buurt met de vraagwijzer, gro-up (waar buurtwerk ook bij hoort), centrum jeugd en gezin en het sociale wijkteam te optimaliseren. We hopen binnenkort ook wat handige zaken/activiteiten op ons wachtkamerscherm te zetten.

    Wat we vooral mee hebben genomen is contacten. We werken vaak samen aan het zelfde doel; uw welzijn en gezondheid, als dienstverlener of hulpverlener.

    Vraagwijzer: hopelijk in de toekomst weer in Ommoord, nu vooral bereikbaar op locatie  

     

    24 juni 2021:

    Hier ook even reclame voor een goede organisatie op het welzijnsvlak; tegen eenzaamheid voor meer beweging en sociaal contact.

    Zij organiseren nu ook een wekelijkse wandelactiviteit voor ouderen:

    Rollator City Wandeling: Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300). De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Verder stond dit in de nieuwsbrief:

    -We mogen weer! Kom je ook een keer een ‘bakkie’ doen of een koud drankje drinken op ons gezellige terras? Een aantal activiteiten gaat deze zomer door omdat er lessen uitgevallen zijn. Informeer bij de balie of je nog mee kunt doen of bij wie je terecht kan voor informatie (je kan ook op werkdagen ook bellen: 010 455 37 99).

    -Gratis Open Atelier Tekenen & Schilderen, Voor mensen die gewoon lekker aan de slag willen. In Huis van de Wijk Het Lage Land worden allerlei geweldige cursussen aangeboden. Van tekenen & schilderen (maar liefst vijf groepen voor volwassenen!) tot edelsmeden, peutergym, piano- en gitaarlessen, yoga, zumba, pilates, Tai Chi enzovoorts. Allemaal superleuk en onder leiding van goede deskundige docenten. Een kleinere beurs maar toch lekker tekenen en schilderen? Dat kan bij het Open Atelier.

    Abonneer u ook op de nieuwsbrief!

    Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander

    Buurtwerk heeft haar wortels in de wijken van Prins Alexander. We voeren daar sinds 2003 het welzijnswerk uit in opdracht van de gemeente Rotterdam. Ons doel is tweeledig: bijdragen aan het welzijn van bewoners én de sociale kwaliteit van de buurten.

    Met een enthousiast team zetten we ons in voor de bewoners van 0 tot 100 jaar. Onze speerpunten zijn opvoeden & opgroeien, meedoen, financiële zelfredzaamheid en gezondheid.

    Opvoeden en opgroeien
    In Prins Alexander wonen veel jonge bewoners. De jongerenwerkers van Buurtwerk zoeken de jeugd en jongeren tot 23 jaar op in de wijk of op school en organiseren, samen met hen, activiteiten. Zo activeren en stimuleren we de ontwikkeling van talenten. Daarnaast geven onze jongerenwerkers voorlichting op scholen en in de wijk over alcohol, drugs, sociale media, scheiding van ouders, sociale vaardigheden en tal van andere onderwerpen. Zo nodig spreken we jongeren aan die zich buitensporig gedragen en spelen we een bemiddelende rol bij. Individuele jongeren in een risicovolle leefsituatie, kunnen op ons rekenen voor intensieve coaching.

    Meedoen

    Veel volwassenen in Prins Alexander nemen het initiatief om hun omgeving mooier, fijner te maken. Buurtwerk ondersteunt hen met informatie, advies en praktische hulp om deze enthousiaste ideeën en initiatieven te realiseren. Daarnaast bieden wij ruimte aan een breed aanbod van activiteiten die merendeels door SKVR en zelfstandige trainers worden georganiseerd. Zelf bieden we ook diverse diensten en projecten. Van hulptraject, beweegactiviteit, taalles tot advies en trainingen. Op diverse locaties hebben we wijklunches en wijkkeukens waar u kunt aanschuiven om andere wijkbewoners te ontmoeten. U bent van harte welkom om mee te doen.

    Met het programma Nieuw in Rotterdam, zorgt Buurtwerk samen met Voorlichters Gezondheid dat nieuwe Rotterdammers zich snel in de stad thuis voelen de taal leren en via een baan of vrijwilligerswerk ook mee gaan doen. Nieuw in Rotterdam beperkt zich niet alleen tot Prins Alexander, maar staat ten dienste van nieuwe Rotterdammers uit de hele stad.

    Financiële zelfredzaamheid
    Buurtwerk vind het belangrijk dat bewoners kunnen rondkomen met hun inkomen en schuldenvrij kunnen leven. Wie het moeilijk heeft kan bij Buurtwerk terecht voor informatie en advies.
    Checkpoint Alexander is een inlooppunt waar bewoners terecht kunnen met vragen over: (digitale) administratie, ordenen van post, het invullen van formulieren en het aanvragen van toeslagen en bijzondere bijstand. Hulp bij schulden bieden wij niet alleen in Prins Alexander aan. Checkpoint heeft spreekuren in Prins Alexander voor vragen over: geld, formulieren, kwijtscheldingen, DigiD, brieven en toeslagen. Zij werken op afspraak! Bel: 06 57 75 72 60. Spreek duidelijk uw naam, telefoonnummer en hulpvraag in. Neem mee: legitimatie en DigiD inlogcodes.  Voor Ommoord: Woensdag 12.00 – 15.30. Huis van de Wijk Ommoord, Sigrid Undsetweg 300. Via Gers met Geld helpen wij door heel Rotterdam bewoners met schulden om financieel zelfredzaam te worden. Aanmeldingen verlopen via de gemeente. Bewoners kunnen zich niet zelf aanmelden.

    Gezondheid en welzijn
    Uit de praktijk blijkt dat ingrijpende gebeurtenissen of tegenslagen kunnen leiden tot gezondheidsklachten. En soms is er meer nodig dan alleen medicijnen. Dat de huisarts of specialist een recept uitschrijft voor een medicijn is gebruikelijk, maar een recept voor welzijn is bijzonder. Toch kan dat. Wij zoeken graag samen met u naar passende welzijnsactiviteiten of vrijwilligerswerk. Vanuit het oogpunt van positieve gezondheid helpen wij met name 55-plussers om gezond en vitaal oud(er) te worden. Bewoners van 75 jaar en ouder worden door ons en een team van getrainde vrijwilligers bezocht om te kijken hoe het gaat en te kijken of er speciale voorzieningen nodig zijn.

    We hebben nauwe samenwerking met huisartsen, zorginstellingen en ggz-organisaties. Vanaf april 2021 zijn wij ook aangesloten op het ZorgDomein. Zo brengen we zorg, begeleiding en laagdrempelige toegang samen.

    Mantelzorg
    Buurtwerk zetten zich ook in voor mantelzorgers. Dit zijn mensen die zorgen voor een ander die het niet langer zelf kan. Mantelzorgers nemen een belangrijke taak op zich. Zorgen voor een familielid, buur of vriend die hulpbehoevend is, is zeer waardevol. Maar lange tijd voor iemand anders zorgen kan ook zwaar zijn. Daarom organiseren wij activiteiten om mantelzorgers te ondersteunen. Zo zijn er bijeenkomsten, voorlichtingen en de jaarlijkse Week van de Mantelzorg.

    Waar vindt u ons?
    Onze professionals zijn te vinden in straten, op pleinen en andere plaatsen waar bewoners samen komen. Ook beheren wij een aantal Huizen van de Wijk. Het Huis van de Wijk is een centrale plek voor ontmoeting, meedoen, ontwikkelen en ondersteuning. Voor jong en oud. Bewoners kunnen aan uiteenlopende activiteiten en diensten deelnemen, maar deze ook zelf organiseren. Denk hierbij aan een wijkmaaltijd, taalcursus, sportprogramma, talentenworkshop of een klus- en tuinteam.

    Speeltuinen
    Buurtwerk beheert samen met bewoners de speeltuinen Pietje Bell en Taka Tuka land. Gezamenlijk zorgen we voor het onderhoud van toestellen, pleinen en groenvoorziening. We organiseren activiteiten en stimuleren multifunctioneel gebruik.

    De adressen van de locaties treft u hier. U bent van harte welkom!

    Bron: Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander – Buurtwerk.nl

  • 24 juni 2021: Wandel je fit en Rollator City Wandeling

    Elke dinsdagmiddag van  14:00- 15:00 (wandel je fit) en van 15:15 tot 16:15 (rollator city wandeling)

    Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300).
    De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Het looprecept liep vanaf zomer 2018 tm 2019

    Elke donderdagmiddag werd er een half uur gelopen met medewerkers van de praktijk en uitgenodigde mensen met bijvoorbeeld diabetes, COPD of een hart- of vaatziekte die een drempel ervaren om zelf te gaan sporten of wandelen. Het was een gezellige activiteit en nog gezond ook. Helaas hebben we dit niet meer voort kunnen zetten. Wel blijven we alert op (lokale) initiatieven die we hier zullen posten.

    Zie ook loopreceptfoodfirstnetwork of nationale diabeteschallenge en deze (inspirerende) nieuwsberichten: ‘het looprecept loopt goed’, ‘het meest gezonde hart ter wereld‘, ‘hoe word ik 100’, en ‘keer diabetes om‘. British journal of sports; zelfs kleine beetjes sport al gezond. NOS mei ’19 ‘2 miljard besparen bij DM middels leefstijl’

    Hier nog een wat hilarisch college van prof. Erik Scherder.

    Met gezonde groet,

    praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

  • 24 juni 2021

    Inmiddels is er door ons informatiesysteem (medicom/pharmapartners) ook een koppeling gemaakt die het mogelijk maakt om een PGO te gebruiken. Deze persoonlijke gezondheidsomgeving biedt nog meer dan het mijngezondheid.net portaal van ons als huisartsenpraktijk, waar u al verbinding kunt maken met het dossier dat wij bijhouden. Het verschil met het bij u wellicht al bekende zorgportaal MGN wordt hier goed uitgelegd. Er zijn verschillende platformen. Ons informatiesysteem (pharmapartners) heeft uitgebreide testen gedaan met Ivido.

    Grote drijfveer achter deze digitalisering is de projectgroep OPEN, alwaar u ook meer informatie kunt vinden: Veelgestelde vragen | PGO en Portalen | OPEN eerstelijn (open-eerstelijn.nl)

    • Moet ik nog wat doen met het PGO als ik al een portaal heb? 

    Als uw praktijk al een portaal aanbiedt, hoeft uw praktijk enkel de technische exercitie te doorlopen om ervoor te zorgen dat een burger middels een eigen gekozen PGO zijn dossier kan inzien. Dit is een verplichting in kader van OPEN. Patiënten informeren over een PGO is niet verplicht. U informeert uw patiënten namelijk al over online inzage middels het portaal dat u aanbeveelt.  

    Als een patiënt ervoor kiest om een PGO te gaan gebruiken, dan kan een patiënt middels één app alle medische gegevens inzien die beschikbaar zijn bij zorgverleners. Dit is vooral voor chronische patiënten die bij veel zorgverleners langs gaan, belangrijk. Zo hebben ze al hun medische gegevens op één plek. Echter blijft het zo dat op dit moment een PGO nog weinig kan, zo kan er nog geen online afspraak gemaakt worden of een vraag gesteld worden. De meerwaarde van uw portaal is er absoluut. Wellicht dat in de toekomst de PGO’s interessanter worden om ook in de praktijk ingezet te worden, hier zijn we echter nog niet.  

    • Wat kan een patiënt zien in een PGO? 

    Dit is voor ons helaas nog niet helemaal duidelijk. De eerste testen met PGO’s worden nu gedraaid, waarin steeds duidelijker wordt wat er wel en niet zichtbaar is vanuit het HIS. Volgens de standaarden die gehanteerd worden, zijn de volgende gegevens zichtbaar: 

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverlener beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten; 
    • Radiologieberichten; 
    • Verwijsbrieven.

    We willen u er verder graag alert op maken dat u weliswaar dossiergegevens mag delen met mensen om u heen, maar dat u dat niet hoeft te doen en dat het u kan schaden. Het kan u problemen geven. Wees er dus voorzichtig mee! Zie ook dit bericht van de patiëntenfederatie over het patiëntgeheim.

    Eerder berichtten wij al over de voortgang van MGN bij onze praktijk:

    20% van onze patiëntenpopulatie is actief geweest op het portaal van mijngezondheid.net

    Bent u ook geïnteresseerd kijk dan hier

    16 juli 2020:

    Vanaf vandaag kunt u ook gebruik maken van de app Med Gemak en enkele uitbreidingen van MGN. Het online afspraken maken is nog lastig omdat we een andere agenda voeren in de 1.5 meter samenleving.

    Mijngezondheid.net (MGN) is de leverancier van het online platform dat beveiligd toegang biedt tot uw dossier in onze praktijk. Sinds 2016 maken wij gebruik van dit platform. Zij bieden ook een app aan. Het voordeel is uw eigen deelname aan uw gezondheid en uw dossier. U voelt zich meer betrokken en kunt afspraken die we samen maken, op het spreekuur of via een emailconsult, nog eens nalezen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foutje of verkeerde inschatting in het dossier corrigeren. 

    Inmiddels zijn er na 4 jaar ruim 1 op de 6 patiënten die kunnen inloggen op dit platform (die de aanmelding hebben doorlopen en een ‘contract’ hebben). Mede door de coronacrisis hebben we het aantal inlogacties zien stijgen naar 14000, waarvan met name afgelopen juni een piekmaand was. Wellicht kwam dat door het bandje op de telefoon en het aantrekken van de zorg. We beantwoorden gemiddeld binnen een dag uw emailconsulten en doen dat gemiddeld wel 50-100 keer per maand. Ook zijn er een honderdtal mensen die het medicatie herhalen inmiddels via dit platform doen. 

    Met Med Gemak is er wat winst in de laagdrempeligheid. Na het activeren van de app kunt u zonder gebruik van DigiD met alleen een door u gekozen code inloggen op uw smartphone. Komt u er niet uit, klop dan eerst bij de leverancier aan met uw vragen, maar lukt het echt niet dan kunnen wij ook helpen aan de balie of op het spreekuur. Vervolgens kunt u op de app alleen niet uw hele dossier zien i.v.m. wetgeving (daar is toch echt de tweetrapsbeveiliging van DigiD en sms nodig). U kunt nu makkelijker een berichtje sturen aan uw dokter of medicatie herhalen. Ook kunt u makkelijker een gemaakte foto van bijvoorbeeld een huidplekje via deze app naar uw dokter sturen. Daarnaast is er een medicijnwekker (daar zijn ook vele apps voor die het medicijneffect, door trouwere inname, beter kunnen maken). Voor meer informatie, ook wat betreft het activeren van de app lees hier verder. 

    Daarnaast is er vanaf nu ook een mogelijkheid om digitaal uw dossier (u heeft recht op inzage, voorheen was dat altijd op papier) en documenten zoals specialistenbrieven met u te delen. Daar moeten we nog ervaring in op doen. Heb geduld met ons. 

    In de toekomst zult u kunnen kiezen tussen verschillende platforms als PGO waar u in een persoonlijk platform uw gezondheid kan bijhouden en waar volgens wettelijke eisen andere platformen op moeten kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld het systeem waar wij in onze praktijk uw dossier mee bijhouden en het systeem van het ziekenhuis. 

    Bij afwezigheid van de dokter (ivm vakantie of ziekte) zullen we de berichtenoptie van de patienten van de betreffende dokter uit zetten.

    Met vriendelijke groet,

    uw huisartsenteam

  • 17 juni 2021

    IPCI is een internationale database met vele huisartsenpraktijken. Rijnmondgezond is een specifieke database met gegevens uit huisartsenpraktijken uit Rijnmond.

    Deze week bericht IPCI:

    “Het afgelopen jaar zijn wij door uw deelname aan IPCI in staat geweest onderzoek te doen in het kader van de corona pandemie. Eergister verscheen een artikel waaraan u bijgedragen hebt in het BMJ. In dat artikel rapporteren we de frequentie van voorkomen van een aantal specifieke ziektebeelden die mogelijk een relatie hebben tot corona vaccins in de algemene populatie in verschillende landen. Deze achtergrond incidentie vormt mede de basis voor de post-market surveillance van de vaccins.

     

    Het artikel is te vinden op https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1435. Op haar website laat Erasmus zien dat zij trots is: https://amazingerasmusmc.nl/actueel/let-op-verschillen-tussen-groepen-bij-beoordeling-veiligheid-covid19-vaccins/.   

     

    Dit type studies is van groot belang. Uw deelname aan IPCI maakt dit soort studies mogelijk. We zijn u er zeer erkentelijk voor. Er staan meer studies op stapel – we hopen op uw blijvende steun!”

    Januari:

    Onze praktijk is ook aangesloten op Rijnmond Gezond. Wij kregen 15 januari 2021 een berichtje die betrekking had op COVID19 in de eerste golf:

    Rijnmond Gezond verricht onderzoek naar het verbeteren van de gezondheidszorg in de regio. Hier treft u informatie aan over de
    Rijnmond Gezond database en wat dit voor u als patiënt betekent.

    Beste huisartsen,

    Hierbij willen we jullie laten weten dat Rijnmond Gezond vandaag in het nieuws was!

    Er is een artikel in het AD geplaatst over ons onderzoek naar zorgmijding binnen de eerste lijn. 

    https://www.ad.nl/rotterdam/veel-regiogenoten-lieten-huisartsbezoek-schieten-tijdens-eerste-coronagolf~a249d426/

    Benieuwd naar de cijfers?

    https://amazingerasmusmc.nl/actueel/een-op-vijf-met-medische-klachten-mijdt-zorg-tijdens-covid-19/

     We kunnen met zijn allen trots zijn op dit mooie resultaat; dit onderzoek was niet mogelijk geweest zonder jullie hulp en steun!

    In de komende maanden gaan we verder aan de slag met nieuwe data omtrent de 2de en 3de golf, dus wordt vervolgd!

    Met vriendelijke groet,

    Coördinator Rijnmond Gezond database (UD)

    www.rijnmondgezond.nl

  • Recent schreef het AD over ondervoeding en onze wijk dit artikel

    Ondervoeding speelt dus ook in onze wijk. Het is soms lastig te herkennen. Mocht u dit lezen en iemand kennen of uzelf herkennen lees dan eens deze informatie op thuisarts.nl.

    Sommige ouderen hebben de oorlog en na-oorlogse tekorten meegemaakt en vinden al snel dat ze genoeg eten. Ook bij frequent vallen moeten we er op beducht zijn, omdat onze spieren ook voeding nodig hebben. 

    Onder “handige sites” bovenaan de pagina kunt u de diëtistes van de wijk vinden voor verdere informatie. 

  • Youtube filmpje over TOM

    Thuis Onbezorgd Mobiel

    De meeste Nederlanders wonen het liefst zo lang mogelijk thuis. Zij willen zelf de dagelijkse dingen blijven doen, zoals de boodschappen of bezoekjes aan familie. Dit kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld als u merkt dat uw evenwicht of spierkracht minder wordt. Nog vervelender is het als u valt. Als u verkeerd terechtkomt, kunt u veel dagelijkse dingen niet meer zelf doen. Vallen is een van de grootste problemen voor 65-plussers. Daarom kunt u meedoen aan TOM (Thuis Onbezorgd Mobiel). TOM helpt u om de kans op vallen kleiner te maken. Die hulp krijgt u van fysiotherapeuten, diëtisten en vrijwilligers. Doet u ook mee?

    Project TOM start in de regio Rotterdam Ommoord
    Als u meedoet aan TOM verbetert u uw evenwicht en spierkracht. Daardoor loopt u minder kans om te vallen en kunt u langer thuis blijven wonen. Wij vragen van u dat u enthousiast meedoet aan alle activiteiten. TOM bestaat uit drie onderdelen: een beweegtraining, persoonlijk advies over eten en drinken en gezelligheid! Klik hier voor meer informatie, locatie en data.

    Heeft u vragen, wellicht staat uw vraag en het antwoord tussen de veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Ieke Wichers, telefoonnummer: 06 – 12 03 92 18.

    Lees hier het artikel over TOM op Gezond010.

  • Video over post-COVID-syndroom

    Volgens onderzoek van het UMCG heeft 1 op de 8 mensen te maken met het post-COVID-syndroom.
    Ze houden na een COVID-19 besmetting langer dan 3 maanden klachten, zoals

    • moe zijn
    • moeite met concentreren
    • dingen vergeten
    • benauwd zijn
    • gevoelig voor licht en geluid
    • hoofdpijn
    • somber zijn
    • moeite met slapen
    • spierpijn
    • duizelig zijn

    De meesten hebben 10-15 klachten tegelijk. Alle feiten en cijfers vindt u hier.
     

    Nazorg COVID-19

    C-support is door het Ministerie van VWS in het leven geroepen om patiënten met post-COVID te adviseren en te begeleiden. Samen met de patiënt wordt integraal gekeken naar vragen en ondersteuningsbehoefte op medisch-, psychosociaal- en/of werk en inkomensgebied. Aan de begeleiding zijn geen kosten verbonden.

    PostCovid NL is de patiëntenorganisatie voor mensen met Long Covid en hun naasten. Hier kunnen zij terecht voor lotgenotencontact, belangenbehartiging en betrouwbare informatie. 

Wat speelt er nu?

  • 11-7-24

    Wij krijgen wel eens vragen over de aanwezigheid van dokters. Ook de komende zomervakantie zal de bezetting op de praktijk minder zijn. We vragen u dan minder dringende zaken te laten wachten voor een ander moment en zullen strenger filteren op noodzaak van consulten of visites. Ivm onze privacy maken we de vakanties niet bekend op websites ed. Wel is voor gebruikers van mijngezondheid.net in het e-consult menu te zien of een dokter aanwezig is. Indien daar de dokter of praktijkondersteuner niet staat is deze dus afwezig door vakantie of heel soms door ziekte (en hoeft u dit dus ook niet door te geven aan de praktijk dat u dit opviel :-)). Het verzoek is om dan niet dringende vragen uit te stellen. Verder geldt onverminderd dat het beantwoorden van uw vragen makkelijker gaat bij volledige informatie over uw symptomen. Het kan handig zijn om even door ‘moet ik naar de dokter’ te klikken om alle relevante informatie te verzamelen. Dit scheelt heen weer mailen. Als laatste; hoe vriendelijk ook, u hoeft geen bedankje te sturen. De dagelijkse vragen op dit platform worden steeds meer en ook dit bedankje komt in de lijst van te verwerken vragen. 

    Zie ook afwezigheid

    Met vriendelijke groet,

    Huisartsen praktijk Remmerswaal en van der Bijl

  • Campagne ‘Praat vandaag over morgen 010’ rondom proactieve zorgplanning

    Op vrijdag 28 juni is in alle Rotterdamse wijken de campagne ‘Praat vandaag over morgen 010‘ van start gegaan. Het doel van deze campagne is om 55-plussers aan te moedigen om, samen met hun sociale kring, na te denken over de volgende levensfase. Bewoners worden door getrainde vrijwilligers van de diverse welzijnspartijen actief benaderd. Bijvoordbeeld door straatacties op marktdagen, stadsdialogen in Huizen van de Wijk en via advertenties en social media.
    De campagne is gelanceerd door de samenwerkende instellingen binnen Samen voor Kwetsbare Ouderen010. Rijnmond Dokters is actief betrokken bij dit programma en zet zich binnen het zorgprogramma ‘Kwetsbare ouderen’ ook actief in rondom het thema Proactieve Zorgplanning

  • Juli 2024

    Omdat schulden grote invloed hebben op uw gezondheid hebben we dit handige stappenplan via youtube voor u gedeeld. 

    Stap voor stap uit de schulden | Lekker Duidelijk (youtube.com)

    Zie ook checkpoint info hieronder. 

     

    Januari 2023

    We hebben een fijne wijk-samenwerkingsbijeenkomst gehad waar ook de doktersassistentes bij waren om de samenwerking in de buurt met de vraagwijzer, gro-up (waar buurtwerk ook bij hoort), centrum jeugd en gezin en het sociale wijkteam te optimaliseren. We hopen binnenkort ook wat handige zaken/activiteiten op ons wachtkamerscherm te zetten.

    Wat we vooral mee hebben genomen is contacten. We werken vaak samen aan het zelfde doel; uw welzijn en gezondheid, als dienstverlener of hulpverlener.

    Vraagwijzer: hopelijk in de toekomst weer in Ommoord, nu vooral bereikbaar op locatie  

     

    24 juni 2021:

    Hier ook even reclame voor een goede organisatie op het welzijnsvlak; tegen eenzaamheid voor meer beweging en sociaal contact.

    Zij organiseren nu ook een wekelijkse wandelactiviteit voor ouderen:

    Rollator City Wandeling: Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300). De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Verder stond dit in de nieuwsbrief:

    -We mogen weer! Kom je ook een keer een ‘bakkie’ doen of een koud drankje drinken op ons gezellige terras? Een aantal activiteiten gaat deze zomer door omdat er lessen uitgevallen zijn. Informeer bij de balie of je nog mee kunt doen of bij wie je terecht kan voor informatie (je kan ook op werkdagen ook bellen: 010 455 37 99).

    -Gratis Open Atelier Tekenen & Schilderen, Voor mensen die gewoon lekker aan de slag willen. In Huis van de Wijk Het Lage Land worden allerlei geweldige cursussen aangeboden. Van tekenen & schilderen (maar liefst vijf groepen voor volwassenen!) tot edelsmeden, peutergym, piano- en gitaarlessen, yoga, zumba, pilates, Tai Chi enzovoorts. Allemaal superleuk en onder leiding van goede deskundige docenten. Een kleinere beurs maar toch lekker tekenen en schilderen? Dat kan bij het Open Atelier.

    Abonneer u ook op de nieuwsbrief!

    Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander

    Buurtwerk heeft haar wortels in de wijken van Prins Alexander. We voeren daar sinds 2003 het welzijnswerk uit in opdracht van de gemeente Rotterdam. Ons doel is tweeledig: bijdragen aan het welzijn van bewoners én de sociale kwaliteit van de buurten.

    Met een enthousiast team zetten we ons in voor de bewoners van 0 tot 100 jaar. Onze speerpunten zijn opvoeden & opgroeien, meedoen, financiële zelfredzaamheid en gezondheid.

    Opvoeden en opgroeien
    In Prins Alexander wonen veel jonge bewoners. De jongerenwerkers van Buurtwerk zoeken de jeugd en jongeren tot 23 jaar op in de wijk of op school en organiseren, samen met hen, activiteiten. Zo activeren en stimuleren we de ontwikkeling van talenten. Daarnaast geven onze jongerenwerkers voorlichting op scholen en in de wijk over alcohol, drugs, sociale media, scheiding van ouders, sociale vaardigheden en tal van andere onderwerpen. Zo nodig spreken we jongeren aan die zich buitensporig gedragen en spelen we een bemiddelende rol bij. Individuele jongeren in een risicovolle leefsituatie, kunnen op ons rekenen voor intensieve coaching.

    Meedoen

    Veel volwassenen in Prins Alexander nemen het initiatief om hun omgeving mooier, fijner te maken. Buurtwerk ondersteunt hen met informatie, advies en praktische hulp om deze enthousiaste ideeën en initiatieven te realiseren. Daarnaast bieden wij ruimte aan een breed aanbod van activiteiten die merendeels door SKVR en zelfstandige trainers worden georganiseerd. Zelf bieden we ook diverse diensten en projecten. Van hulptraject, beweegactiviteit, taalles tot advies en trainingen. Op diverse locaties hebben we wijklunches en wijkkeukens waar u kunt aanschuiven om andere wijkbewoners te ontmoeten. U bent van harte welkom om mee te doen.

    Met het programma Nieuw in Rotterdam, zorgt Buurtwerk samen met Voorlichters Gezondheid dat nieuwe Rotterdammers zich snel in de stad thuis voelen de taal leren en via een baan of vrijwilligerswerk ook mee gaan doen. Nieuw in Rotterdam beperkt zich niet alleen tot Prins Alexander, maar staat ten dienste van nieuwe Rotterdammers uit de hele stad.

    Financiële zelfredzaamheid
    Buurtwerk vind het belangrijk dat bewoners kunnen rondkomen met hun inkomen en schuldenvrij kunnen leven. Wie het moeilijk heeft kan bij Buurtwerk terecht voor informatie en advies.
    Checkpoint Alexander is een inlooppunt waar bewoners terecht kunnen met vragen over: (digitale) administratie, ordenen van post, het invullen van formulieren en het aanvragen van toeslagen en bijzondere bijstand. Hulp bij schulden bieden wij niet alleen in Prins Alexander aan. Checkpoint heeft spreekuren in Prins Alexander voor vragen over: geld, formulieren, kwijtscheldingen, DigiD, brieven en toeslagen. Zij werken op afspraak! Bel: 06 57 75 72 60. Spreek duidelijk uw naam, telefoonnummer en hulpvraag in. Neem mee: legitimatie en DigiD inlogcodes.  Voor Ommoord: Woensdag 12.00 – 15.30. Huis van de Wijk Ommoord, Sigrid Undsetweg 300. Via Gers met Geld helpen wij door heel Rotterdam bewoners met schulden om financieel zelfredzaam te worden. Aanmeldingen verlopen via de gemeente. Bewoners kunnen zich niet zelf aanmelden.

    Gezondheid en welzijn
    Uit de praktijk blijkt dat ingrijpende gebeurtenissen of tegenslagen kunnen leiden tot gezondheidsklachten. En soms is er meer nodig dan alleen medicijnen. Dat de huisarts of specialist een recept uitschrijft voor een medicijn is gebruikelijk, maar een recept voor welzijn is bijzonder. Toch kan dat. Wij zoeken graag samen met u naar passende welzijnsactiviteiten of vrijwilligerswerk. Vanuit het oogpunt van positieve gezondheid helpen wij met name 55-plussers om gezond en vitaal oud(er) te worden. Bewoners van 75 jaar en ouder worden door ons en een team van getrainde vrijwilligers bezocht om te kijken hoe het gaat en te kijken of er speciale voorzieningen nodig zijn.

    We hebben nauwe samenwerking met huisartsen, zorginstellingen en ggz-organisaties. Vanaf april 2021 zijn wij ook aangesloten op het ZorgDomein. Zo brengen we zorg, begeleiding en laagdrempelige toegang samen.

    Mantelzorg
    Buurtwerk zetten zich ook in voor mantelzorgers. Dit zijn mensen die zorgen voor een ander die het niet langer zelf kan. Mantelzorgers nemen een belangrijke taak op zich. Zorgen voor een familielid, buur of vriend die hulpbehoevend is, is zeer waardevol. Maar lange tijd voor iemand anders zorgen kan ook zwaar zijn. Daarom organiseren wij activiteiten om mantelzorgers te ondersteunen. Zo zijn er bijeenkomsten, voorlichtingen en de jaarlijkse Week van de Mantelzorg.

    Waar vindt u ons?
    Onze professionals zijn te vinden in straten, op pleinen en andere plaatsen waar bewoners samen komen. Ook beheren wij een aantal Huizen van de Wijk. Het Huis van de Wijk is een centrale plek voor ontmoeting, meedoen, ontwikkelen en ondersteuning. Voor jong en oud. Bewoners kunnen aan uiteenlopende activiteiten en diensten deelnemen, maar deze ook zelf organiseren. Denk hierbij aan een wijkmaaltijd, taalcursus, sportprogramma, talentenworkshop of een klus- en tuinteam.

    Speeltuinen
    Buurtwerk beheert samen met bewoners de speeltuinen Pietje Bell en Taka Tuka land. Gezamenlijk zorgen we voor het onderhoud van toestellen, pleinen en groenvoorziening. We organiseren activiteiten en stimuleren multifunctioneel gebruik.

    De adressen van de locaties treft u hier. U bent van harte welkom!

    Bron: Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander – Buurtwerk.nl

  • 24 juni 2021: Wandel je fit en Rollator City Wandeling

    Elke dinsdagmiddag van  14:00- 15:00 (wandel je fit) en van 15:15 tot 16:15 (rollator city wandeling)

    Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300).
    De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Het looprecept liep vanaf zomer 2018 tm 2019

    Elke donderdagmiddag werd er een half uur gelopen met medewerkers van de praktijk en uitgenodigde mensen met bijvoorbeeld diabetes, COPD of een hart- of vaatziekte die een drempel ervaren om zelf te gaan sporten of wandelen. Het was een gezellige activiteit en nog gezond ook. Helaas hebben we dit niet meer voort kunnen zetten. Wel blijven we alert op (lokale) initiatieven die we hier zullen posten.

    Zie ook loopreceptfoodfirstnetwork of nationale diabeteschallenge en deze (inspirerende) nieuwsberichten: ‘het looprecept loopt goed’, ‘het meest gezonde hart ter wereld‘, ‘hoe word ik 100’, en ‘keer diabetes om‘. British journal of sports; zelfs kleine beetjes sport al gezond. NOS mei ’19 ‘2 miljard besparen bij DM middels leefstijl’

    Hier nog een wat hilarisch college van prof. Erik Scherder.

    Met gezonde groet,

    praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

  • 24 juni 2021

    Inmiddels is er door ons informatiesysteem (medicom/pharmapartners) ook een koppeling gemaakt die het mogelijk maakt om een PGO te gebruiken. Deze persoonlijke gezondheidsomgeving biedt nog meer dan het mijngezondheid.net portaal van ons als huisartsenpraktijk, waar u al verbinding kunt maken met het dossier dat wij bijhouden. Het verschil met het bij u wellicht al bekende zorgportaal MGN wordt hier goed uitgelegd. Er zijn verschillende platformen. Ons informatiesysteem (pharmapartners) heeft uitgebreide testen gedaan met Ivido.

    Grote drijfveer achter deze digitalisering is de projectgroep OPEN, alwaar u ook meer informatie kunt vinden: Veelgestelde vragen | PGO en Portalen | OPEN eerstelijn (open-eerstelijn.nl)

    • Moet ik nog wat doen met het PGO als ik al een portaal heb? 

    Als uw praktijk al een portaal aanbiedt, hoeft uw praktijk enkel de technische exercitie te doorlopen om ervoor te zorgen dat een burger middels een eigen gekozen PGO zijn dossier kan inzien. Dit is een verplichting in kader van OPEN. Patiënten informeren over een PGO is niet verplicht. U informeert uw patiënten namelijk al over online inzage middels het portaal dat u aanbeveelt.  

    Als een patiënt ervoor kiest om een PGO te gaan gebruiken, dan kan een patiënt middels één app alle medische gegevens inzien die beschikbaar zijn bij zorgverleners. Dit is vooral voor chronische patiënten die bij veel zorgverleners langs gaan, belangrijk. Zo hebben ze al hun medische gegevens op één plek. Echter blijft het zo dat op dit moment een PGO nog weinig kan, zo kan er nog geen online afspraak gemaakt worden of een vraag gesteld worden. De meerwaarde van uw portaal is er absoluut. Wellicht dat in de toekomst de PGO’s interessanter worden om ook in de praktijk ingezet te worden, hier zijn we echter nog niet.  

    • Wat kan een patiënt zien in een PGO? 

    Dit is voor ons helaas nog niet helemaal duidelijk. De eerste testen met PGO’s worden nu gedraaid, waarin steeds duidelijker wordt wat er wel en niet zichtbaar is vanuit het HIS. Volgens de standaarden die gehanteerd worden, zijn de volgende gegevens zichtbaar: 

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverlener beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten; 
    • Radiologieberichten; 
    • Verwijsbrieven.

    We willen u er verder graag alert op maken dat u weliswaar dossiergegevens mag delen met mensen om u heen, maar dat u dat niet hoeft te doen en dat het u kan schaden. Het kan u problemen geven. Wees er dus voorzichtig mee! Zie ook dit bericht van de patiëntenfederatie over het patiëntgeheim.

    Eerder berichtten wij al over de voortgang van MGN bij onze praktijk:

    20% van onze patiëntenpopulatie is actief geweest op het portaal van mijngezondheid.net

    Bent u ook geïnteresseerd kijk dan hier

    16 juli 2020:

    Vanaf vandaag kunt u ook gebruik maken van de app Med Gemak en enkele uitbreidingen van MGN. Het online afspraken maken is nog lastig omdat we een andere agenda voeren in de 1.5 meter samenleving.

    Mijngezondheid.net (MGN) is de leverancier van het online platform dat beveiligd toegang biedt tot uw dossier in onze praktijk. Sinds 2016 maken wij gebruik van dit platform. Zij bieden ook een app aan. Het voordeel is uw eigen deelname aan uw gezondheid en uw dossier. U voelt zich meer betrokken en kunt afspraken die we samen maken, op het spreekuur of via een emailconsult, nog eens nalezen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foutje of verkeerde inschatting in het dossier corrigeren. 

    Inmiddels zijn er na 4 jaar ruim 1 op de 6 patiënten die kunnen inloggen op dit platform (die de aanmelding hebben doorlopen en een ‘contract’ hebben). Mede door de coronacrisis hebben we het aantal inlogacties zien stijgen naar 14000, waarvan met name afgelopen juni een piekmaand was. Wellicht kwam dat door het bandje op de telefoon en het aantrekken van de zorg. We beantwoorden gemiddeld binnen een dag uw emailconsulten en doen dat gemiddeld wel 50-100 keer per maand. Ook zijn er een honderdtal mensen die het medicatie herhalen inmiddels via dit platform doen. 

    Met Med Gemak is er wat winst in de laagdrempeligheid. Na het activeren van de app kunt u zonder gebruik van DigiD met alleen een door u gekozen code inloggen op uw smartphone. Komt u er niet uit, klop dan eerst bij de leverancier aan met uw vragen, maar lukt het echt niet dan kunnen wij ook helpen aan de balie of op het spreekuur. Vervolgens kunt u op de app alleen niet uw hele dossier zien i.v.m. wetgeving (daar is toch echt de tweetrapsbeveiliging van DigiD en sms nodig). U kunt nu makkelijker een berichtje sturen aan uw dokter of medicatie herhalen. Ook kunt u makkelijker een gemaakte foto van bijvoorbeeld een huidplekje via deze app naar uw dokter sturen. Daarnaast is er een medicijnwekker (daar zijn ook vele apps voor die het medicijneffect, door trouwere inname, beter kunnen maken). Voor meer informatie, ook wat betreft het activeren van de app lees hier verder. 

    Daarnaast is er vanaf nu ook een mogelijkheid om digitaal uw dossier (u heeft recht op inzage, voorheen was dat altijd op papier) en documenten zoals specialistenbrieven met u te delen. Daar moeten we nog ervaring in op doen. Heb geduld met ons. 

    In de toekomst zult u kunnen kiezen tussen verschillende platforms als PGO waar u in een persoonlijk platform uw gezondheid kan bijhouden en waar volgens wettelijke eisen andere platformen op moeten kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld het systeem waar wij in onze praktijk uw dossier mee bijhouden en het systeem van het ziekenhuis. 

    Bij afwezigheid van de dokter (ivm vakantie of ziekte) zullen we de berichtenoptie van de patienten van de betreffende dokter uit zetten.

    Met vriendelijke groet,

    uw huisartsenteam

  • 17 juni 2021

    IPCI is een internationale database met vele huisartsenpraktijken. Rijnmondgezond is een specifieke database met gegevens uit huisartsenpraktijken uit Rijnmond.

    Deze week bericht IPCI:

    “Het afgelopen jaar zijn wij door uw deelname aan IPCI in staat geweest onderzoek te doen in het kader van de corona pandemie. Eergister verscheen een artikel waaraan u bijgedragen hebt in het BMJ. In dat artikel rapporteren we de frequentie van voorkomen van een aantal specifieke ziektebeelden die mogelijk een relatie hebben tot corona vaccins in de algemene populatie in verschillende landen. Deze achtergrond incidentie vormt mede de basis voor de post-market surveillance van de vaccins.

     

    Het artikel is te vinden op https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1435. Op haar website laat Erasmus zien dat zij trots is: https://amazingerasmusmc.nl/actueel/let-op-verschillen-tussen-groepen-bij-beoordeling-veiligheid-covid19-vaccins/.   

     

    Dit type studies is van groot belang. Uw deelname aan IPCI maakt dit soort studies mogelijk. We zijn u er zeer erkentelijk voor. Er staan meer studies op stapel – we hopen op uw blijvende steun!”

    Januari:

    Onze praktijk is ook aangesloten op Rijnmond Gezond. Wij kregen 15 januari 2021 een berichtje die betrekking had op COVID19 in de eerste golf:

    Rijnmond Gezond verricht onderzoek naar het verbeteren van de gezondheidszorg in de regio. Hier treft u informatie aan over de
    Rijnmond Gezond database en wat dit voor u als patiënt betekent.

    Beste huisartsen,

    Hierbij willen we jullie laten weten dat Rijnmond Gezond vandaag in het nieuws was!

    Er is een artikel in het AD geplaatst over ons onderzoek naar zorgmijding binnen de eerste lijn. 

    https://www.ad.nl/rotterdam/veel-regiogenoten-lieten-huisartsbezoek-schieten-tijdens-eerste-coronagolf~a249d426/

    Benieuwd naar de cijfers?

    https://amazingerasmusmc.nl/actueel/een-op-vijf-met-medische-klachten-mijdt-zorg-tijdens-covid-19/

     We kunnen met zijn allen trots zijn op dit mooie resultaat; dit onderzoek was niet mogelijk geweest zonder jullie hulp en steun!

    In de komende maanden gaan we verder aan de slag met nieuwe data omtrent de 2de en 3de golf, dus wordt vervolgd!

    Met vriendelijke groet,

    Coördinator Rijnmond Gezond database (UD)

    www.rijnmondgezond.nl

  • Recent schreef het AD over ondervoeding en onze wijk dit artikel

    Ondervoeding speelt dus ook in onze wijk. Het is soms lastig te herkennen. Mocht u dit lezen en iemand kennen of uzelf herkennen lees dan eens deze informatie op thuisarts.nl.

    Sommige ouderen hebben de oorlog en na-oorlogse tekorten meegemaakt en vinden al snel dat ze genoeg eten. Ook bij frequent vallen moeten we er op beducht zijn, omdat onze spieren ook voeding nodig hebben. 

    Onder “handige sites” bovenaan de pagina kunt u de diëtistes van de wijk vinden voor verdere informatie. 

  • Youtube filmpje over TOM

    Thuis Onbezorgd Mobiel

    De meeste Nederlanders wonen het liefst zo lang mogelijk thuis. Zij willen zelf de dagelijkse dingen blijven doen, zoals de boodschappen of bezoekjes aan familie. Dit kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld als u merkt dat uw evenwicht of spierkracht minder wordt. Nog vervelender is het als u valt. Als u verkeerd terechtkomt, kunt u veel dagelijkse dingen niet meer zelf doen. Vallen is een van de grootste problemen voor 65-plussers. Daarom kunt u meedoen aan TOM (Thuis Onbezorgd Mobiel). TOM helpt u om de kans op vallen kleiner te maken. Die hulp krijgt u van fysiotherapeuten, diëtisten en vrijwilligers. Doet u ook mee?

    Project TOM start in de regio Rotterdam Ommoord
    Als u meedoet aan TOM verbetert u uw evenwicht en spierkracht. Daardoor loopt u minder kans om te vallen en kunt u langer thuis blijven wonen. Wij vragen van u dat u enthousiast meedoet aan alle activiteiten. TOM bestaat uit drie onderdelen: een beweegtraining, persoonlijk advies over eten en drinken en gezelligheid! Klik hier voor meer informatie, locatie en data.

    Heeft u vragen, wellicht staat uw vraag en het antwoord tussen de veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Ieke Wichers, telefoonnummer: 06 – 12 03 92 18.

    Lees hier het artikel over TOM op Gezond010.

  • Video over post-COVID-syndroom

    Volgens onderzoek van het UMCG heeft 1 op de 8 mensen te maken met het post-COVID-syndroom.
    Ze houden na een COVID-19 besmetting langer dan 3 maanden klachten, zoals

    • moe zijn
    • moeite met concentreren
    • dingen vergeten
    • benauwd zijn
    • gevoelig voor licht en geluid
    • hoofdpijn
    • somber zijn
    • moeite met slapen
    • spierpijn
    • duizelig zijn

    De meesten hebben 10-15 klachten tegelijk. Alle feiten en cijfers vindt u hier.
     

    Nazorg COVID-19

    C-support is door het Ministerie van VWS in het leven geroepen om patiënten met post-COVID te adviseren en te begeleiden. Samen met de patiënt wordt integraal gekeken naar vragen en ondersteuningsbehoefte op medisch-, psychosociaal- en/of werk en inkomensgebied. Aan de begeleiding zijn geen kosten verbonden.

    PostCovid NL is de patiëntenorganisatie voor mensen met Long Covid en hun naasten. Hier kunnen zij terecht voor lotgenotencontact, belangenbehartiging en betrouwbare informatie. 

Wat speelt er nu?

  • 11-7-24

    Wij krijgen wel eens vragen over de aanwezigheid van dokters. Ook de komende zomervakantie zal de bezetting op de praktijk minder zijn. We vragen u dan minder dringende zaken te laten wachten voor een ander moment en zullen strenger filteren op noodzaak van consulten of visites. Ivm onze privacy maken we de vakanties niet bekend op websites ed. Wel is voor gebruikers van mijngezondheid.net in het e-consult menu te zien of een dokter aanwezig is. Indien daar de dokter of praktijkondersteuner niet staat is deze dus afwezig door vakantie of heel soms door ziekte (en hoeft u dit dus ook niet door te geven aan de praktijk dat u dit opviel :-)). Het verzoek is om dan niet dringende vragen uit te stellen. Verder geldt onverminderd dat het beantwoorden van uw vragen makkelijker gaat bij volledige informatie over uw symptomen. Het kan handig zijn om even door ‘moet ik naar de dokter’ te klikken om alle relevante informatie te verzamelen. Dit scheelt heen weer mailen. Als laatste; hoe vriendelijk ook, u hoeft geen bedankje te sturen. De dagelijkse vragen op dit platform worden steeds meer en ook dit bedankje komt in de lijst van te verwerken vragen. 

    Zie ook afwezigheid

    Met vriendelijke groet,

    Huisartsen praktijk Remmerswaal en van der Bijl

  • Campagne ‘Praat vandaag over morgen 010’ rondom proactieve zorgplanning

    Op vrijdag 28 juni is in alle Rotterdamse wijken de campagne ‘Praat vandaag over morgen 010‘ van start gegaan. Het doel van deze campagne is om 55-plussers aan te moedigen om, samen met hun sociale kring, na te denken over de volgende levensfase. Bewoners worden door getrainde vrijwilligers van de diverse welzijnspartijen actief benaderd. Bijvoordbeeld door straatacties op marktdagen, stadsdialogen in Huizen van de Wijk en via advertenties en social media.
    De campagne is gelanceerd door de samenwerkende instellingen binnen Samen voor Kwetsbare Ouderen010. Rijnmond Dokters is actief betrokken bij dit programma en zet zich binnen het zorgprogramma ‘Kwetsbare ouderen’ ook actief in rondom het thema Proactieve Zorgplanning

  • Juli 2024

    Omdat schulden grote invloed hebben op uw gezondheid hebben we dit handige stappenplan via youtube voor u gedeeld. 

    Stap voor stap uit de schulden | Lekker Duidelijk (youtube.com)

    Zie ook checkpoint info hieronder. 

     

    Januari 2023

    We hebben een fijne wijk-samenwerkingsbijeenkomst gehad waar ook de doktersassistentes bij waren om de samenwerking in de buurt met de vraagwijzer, gro-up (waar buurtwerk ook bij hoort), centrum jeugd en gezin en het sociale wijkteam te optimaliseren. We hopen binnenkort ook wat handige zaken/activiteiten op ons wachtkamerscherm te zetten.

    Wat we vooral mee hebben genomen is contacten. We werken vaak samen aan het zelfde doel; uw welzijn en gezondheid, als dienstverlener of hulpverlener.

    Vraagwijzer: hopelijk in de toekomst weer in Ommoord, nu vooral bereikbaar op locatie  

     

    24 juni 2021:

    Hier ook even reclame voor een goede organisatie op het welzijnsvlak; tegen eenzaamheid voor meer beweging en sociaal contact.

    Zij organiseren nu ook een wekelijkse wandelactiviteit voor ouderen:

    Rollator City Wandeling: Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300). De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Verder stond dit in de nieuwsbrief:

    -We mogen weer! Kom je ook een keer een ‘bakkie’ doen of een koud drankje drinken op ons gezellige terras? Een aantal activiteiten gaat deze zomer door omdat er lessen uitgevallen zijn. Informeer bij de balie of je nog mee kunt doen of bij wie je terecht kan voor informatie (je kan ook op werkdagen ook bellen: 010 455 37 99).

    -Gratis Open Atelier Tekenen & Schilderen, Voor mensen die gewoon lekker aan de slag willen. In Huis van de Wijk Het Lage Land worden allerlei geweldige cursussen aangeboden. Van tekenen & schilderen (maar liefst vijf groepen voor volwassenen!) tot edelsmeden, peutergym, piano- en gitaarlessen, yoga, zumba, pilates, Tai Chi enzovoorts. Allemaal superleuk en onder leiding van goede deskundige docenten. Een kleinere beurs maar toch lekker tekenen en schilderen? Dat kan bij het Open Atelier.

    Abonneer u ook op de nieuwsbrief!

    Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander

    Buurtwerk heeft haar wortels in de wijken van Prins Alexander. We voeren daar sinds 2003 het welzijnswerk uit in opdracht van de gemeente Rotterdam. Ons doel is tweeledig: bijdragen aan het welzijn van bewoners én de sociale kwaliteit van de buurten.

    Met een enthousiast team zetten we ons in voor de bewoners van 0 tot 100 jaar. Onze speerpunten zijn opvoeden & opgroeien, meedoen, financiële zelfredzaamheid en gezondheid.

    Opvoeden en opgroeien
    In Prins Alexander wonen veel jonge bewoners. De jongerenwerkers van Buurtwerk zoeken de jeugd en jongeren tot 23 jaar op in de wijk of op school en organiseren, samen met hen, activiteiten. Zo activeren en stimuleren we de ontwikkeling van talenten. Daarnaast geven onze jongerenwerkers voorlichting op scholen en in de wijk over alcohol, drugs, sociale media, scheiding van ouders, sociale vaardigheden en tal van andere onderwerpen. Zo nodig spreken we jongeren aan die zich buitensporig gedragen en spelen we een bemiddelende rol bij. Individuele jongeren in een risicovolle leefsituatie, kunnen op ons rekenen voor intensieve coaching.

    Meedoen

    Veel volwassenen in Prins Alexander nemen het initiatief om hun omgeving mooier, fijner te maken. Buurtwerk ondersteunt hen met informatie, advies en praktische hulp om deze enthousiaste ideeën en initiatieven te realiseren. Daarnaast bieden wij ruimte aan een breed aanbod van activiteiten die merendeels door SKVR en zelfstandige trainers worden georganiseerd. Zelf bieden we ook diverse diensten en projecten. Van hulptraject, beweegactiviteit, taalles tot advies en trainingen. Op diverse locaties hebben we wijklunches en wijkkeukens waar u kunt aanschuiven om andere wijkbewoners te ontmoeten. U bent van harte welkom om mee te doen.

    Met het programma Nieuw in Rotterdam, zorgt Buurtwerk samen met Voorlichters Gezondheid dat nieuwe Rotterdammers zich snel in de stad thuis voelen de taal leren en via een baan of vrijwilligerswerk ook mee gaan doen. Nieuw in Rotterdam beperkt zich niet alleen tot Prins Alexander, maar staat ten dienste van nieuwe Rotterdammers uit de hele stad.

    Financiële zelfredzaamheid
    Buurtwerk vind het belangrijk dat bewoners kunnen rondkomen met hun inkomen en schuldenvrij kunnen leven. Wie het moeilijk heeft kan bij Buurtwerk terecht voor informatie en advies.
    Checkpoint Alexander is een inlooppunt waar bewoners terecht kunnen met vragen over: (digitale) administratie, ordenen van post, het invullen van formulieren en het aanvragen van toeslagen en bijzondere bijstand. Hulp bij schulden bieden wij niet alleen in Prins Alexander aan. Checkpoint heeft spreekuren in Prins Alexander voor vragen over: geld, formulieren, kwijtscheldingen, DigiD, brieven en toeslagen. Zij werken op afspraak! Bel: 06 57 75 72 60. Spreek duidelijk uw naam, telefoonnummer en hulpvraag in. Neem mee: legitimatie en DigiD inlogcodes.  Voor Ommoord: Woensdag 12.00 – 15.30. Huis van de Wijk Ommoord, Sigrid Undsetweg 300. Via Gers met Geld helpen wij door heel Rotterdam bewoners met schulden om financieel zelfredzaam te worden. Aanmeldingen verlopen via de gemeente. Bewoners kunnen zich niet zelf aanmelden.

    Gezondheid en welzijn
    Uit de praktijk blijkt dat ingrijpende gebeurtenissen of tegenslagen kunnen leiden tot gezondheidsklachten. En soms is er meer nodig dan alleen medicijnen. Dat de huisarts of specialist een recept uitschrijft voor een medicijn is gebruikelijk, maar een recept voor welzijn is bijzonder. Toch kan dat. Wij zoeken graag samen met u naar passende welzijnsactiviteiten of vrijwilligerswerk. Vanuit het oogpunt van positieve gezondheid helpen wij met name 55-plussers om gezond en vitaal oud(er) te worden. Bewoners van 75 jaar en ouder worden door ons en een team van getrainde vrijwilligers bezocht om te kijken hoe het gaat en te kijken of er speciale voorzieningen nodig zijn.

    We hebben nauwe samenwerking met huisartsen, zorginstellingen en ggz-organisaties. Vanaf april 2021 zijn wij ook aangesloten op het ZorgDomein. Zo brengen we zorg, begeleiding en laagdrempelige toegang samen.

    Mantelzorg
    Buurtwerk zetten zich ook in voor mantelzorgers. Dit zijn mensen die zorgen voor een ander die het niet langer zelf kan. Mantelzorgers nemen een belangrijke taak op zich. Zorgen voor een familielid, buur of vriend die hulpbehoevend is, is zeer waardevol. Maar lange tijd voor iemand anders zorgen kan ook zwaar zijn. Daarom organiseren wij activiteiten om mantelzorgers te ondersteunen. Zo zijn er bijeenkomsten, voorlichtingen en de jaarlijkse Week van de Mantelzorg.

    Waar vindt u ons?
    Onze professionals zijn te vinden in straten, op pleinen en andere plaatsen waar bewoners samen komen. Ook beheren wij een aantal Huizen van de Wijk. Het Huis van de Wijk is een centrale plek voor ontmoeting, meedoen, ontwikkelen en ondersteuning. Voor jong en oud. Bewoners kunnen aan uiteenlopende activiteiten en diensten deelnemen, maar deze ook zelf organiseren. Denk hierbij aan een wijkmaaltijd, taalcursus, sportprogramma, talentenworkshop of een klus- en tuinteam.

    Speeltuinen
    Buurtwerk beheert samen met bewoners de speeltuinen Pietje Bell en Taka Tuka land. Gezamenlijk zorgen we voor het onderhoud van toestellen, pleinen en groenvoorziening. We organiseren activiteiten en stimuleren multifunctioneel gebruik.

    De adressen van de locaties treft u hier. U bent van harte welkom!

    Bron: Buurtwerk in Rotterdam Prins Alexander – Buurtwerk.nl

  • 24 juni 2021: Wandel je fit en Rollator City Wandeling

    Elke dinsdagmiddag van  14:00- 15:00 (wandel je fit) en van 15:15 tot 16:15 (rollator city wandeling)

    Onder het motto ‘Ommoord blijft gezond en fit’ organiseert Buurtwerk een laagdrempelige activiteit voor alle ALLE actieve bewoners in de wijk die gebruikmaken van een rollator. Vanaf
    dinsdag 29 juni 2021 wordt er lekker met elkaar gewandeld. We hebben mooie routes door onze groene wijk en we willen Ommoord graag in beweging houden. En niet te vergeten de coronakilo’s en coronastress kwijtraken…
    We eindigen met elkaar met koffie/thee in Huis van de Wijk Ommoord (Sigrid Undsetweg 300).
    De deelnemers worden onderweg voorzien van een kleine versnapering, gesponsord door
    Buurtwerk: Sultana, Liga, appeltje of andere gezonde tussendoortjes.
    Voor meer informatie en aanmelden kunt u bellen met Huis van de Wijk Ommoord, tel. 010-4212722. U kunt ook mailen naar: gosia.bojar@buurtwerk.nl.

    Het looprecept liep vanaf zomer 2018 tm 2019

    Elke donderdagmiddag werd er een half uur gelopen met medewerkers van de praktijk en uitgenodigde mensen met bijvoorbeeld diabetes, COPD of een hart- of vaatziekte die een drempel ervaren om zelf te gaan sporten of wandelen. Het was een gezellige activiteit en nog gezond ook. Helaas hebben we dit niet meer voort kunnen zetten. Wel blijven we alert op (lokale) initiatieven die we hier zullen posten.

    Zie ook loopreceptfoodfirstnetwork of nationale diabeteschallenge en deze (inspirerende) nieuwsberichten: ‘het looprecept loopt goed’, ‘het meest gezonde hart ter wereld‘, ‘hoe word ik 100’, en ‘keer diabetes om‘. British journal of sports; zelfs kleine beetjes sport al gezond. NOS mei ’19 ‘2 miljard besparen bij DM middels leefstijl’

    Hier nog een wat hilarisch college van prof. Erik Scherder.

    Met gezonde groet,

    praktijk Remmerswaal en Van der Bijl

  • 24 juni 2021

    Inmiddels is er door ons informatiesysteem (medicom/pharmapartners) ook een koppeling gemaakt die het mogelijk maakt om een PGO te gebruiken. Deze persoonlijke gezondheidsomgeving biedt nog meer dan het mijngezondheid.net portaal van ons als huisartsenpraktijk, waar u al verbinding kunt maken met het dossier dat wij bijhouden. Het verschil met het bij u wellicht al bekende zorgportaal MGN wordt hier goed uitgelegd. Er zijn verschillende platformen. Ons informatiesysteem (pharmapartners) heeft uitgebreide testen gedaan met Ivido.

    Grote drijfveer achter deze digitalisering is de projectgroep OPEN, alwaar u ook meer informatie kunt vinden: Veelgestelde vragen | PGO en Portalen | OPEN eerstelijn (open-eerstelijn.nl)

    • Moet ik nog wat doen met het PGO als ik al een portaal heb? 

    Als uw praktijk al een portaal aanbiedt, hoeft uw praktijk enkel de technische exercitie te doorlopen om ervoor te zorgen dat een burger middels een eigen gekozen PGO zijn dossier kan inzien. Dit is een verplichting in kader van OPEN. Patiënten informeren over een PGO is niet verplicht. U informeert uw patiënten namelijk al over online inzage middels het portaal dat u aanbeveelt.  

    Als een patiënt ervoor kiest om een PGO te gaan gebruiken, dan kan een patiënt middels één app alle medische gegevens inzien die beschikbaar zijn bij zorgverleners. Dit is vooral voor chronische patiënten die bij veel zorgverleners langs gaan, belangrijk. Zo hebben ze al hun medische gegevens op één plek. Echter blijft het zo dat op dit moment een PGO nog weinig kan, zo kan er nog geen online afspraak gemaakt worden of een vraag gesteld worden. De meerwaarde van uw portaal is er absoluut. Wellicht dat in de toekomst de PGO’s interessanter worden om ook in de praktijk ingezet te worden, hier zijn we echter nog niet.  

    • Wat kan een patiënt zien in een PGO? 

    Dit is voor ons helaas nog niet helemaal duidelijk. De eerste testen met PGO’s worden nu gedraaid, waarin steeds duidelijker wordt wat er wel en niet zichtbaar is vanuit het HIS. Volgens de standaarden die gehanteerd worden, zijn de volgende gegevens zichtbaar: 

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverlener beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten; 
    • Radiologieberichten; 
    • Verwijsbrieven.

    We willen u er verder graag alert op maken dat u weliswaar dossiergegevens mag delen met mensen om u heen, maar dat u dat niet hoeft te doen en dat het u kan schaden. Het kan u problemen geven. Wees er dus voorzichtig mee! Zie ook dit bericht van de patiëntenfederatie over het patiëntgeheim.

    Eerder berichtten wij al over de voortgang van MGN bij onze praktijk:

    20% van onze patiëntenpopulatie is actief geweest op het portaal van mijngezondheid.net

    Bent u ook geïnteresseerd kijk dan hier

    16 juli 2020:

    Vanaf vandaag kunt u ook gebruik maken van de app Med Gemak en enkele uitbreidingen van MGN. Het online afspraken maken is nog lastig omdat we een andere agenda voeren in de 1.5 meter samenleving.

    Mijngezondheid.net (MGN) is de leverancier van het online platform dat beveiligd toegang biedt tot uw dossier in onze praktijk. Sinds 2016 maken wij gebruik van dit platform. Zij bieden ook een app aan. Het voordeel is uw eigen deelname aan uw gezondheid en uw dossier. U voelt zich meer betrokken en kunt afspraken die we samen maken, op het spreekuur of via een emailconsult, nog eens nalezen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foutje of verkeerde inschatting in het dossier corrigeren. 

    Inmiddels zijn er na 4 jaar ruim 1 op de 6 patiënten die kunnen inloggen op dit platform (die de aanmelding hebben doorlopen en een ‘contract’ hebben). Mede door de coronacrisis hebben we het aantal inlogacties zien stijgen naar 14000, waarvan met name afgelopen juni een piekmaand was. Wellicht kwam dat door het bandje op de telefoon en het aantrekken van de zorg. We beantwoorden gemiddeld binnen een dag uw emailconsulten en doen dat gemiddeld wel 50-100 keer per maand. Ook zijn er een honderdtal mensen die het medicatie herhalen inmiddels via dit platform doen. 

    Met Med Gemak is er wat winst in de laagdrempeligheid. Na het activeren van de app kunt u zonder gebruik van DigiD met alleen een door u gekozen code inloggen op uw smartphone. Komt u er niet uit, klop dan eerst bij de leverancier aan met uw vragen, maar lukt het echt niet dan kunnen wij ook helpen aan de balie of op het spreekuur. Vervolgens kunt u op de app alleen niet uw hele dossier zien i.v.m. wetgeving (daar is toch echt de tweetrapsbeveiliging van DigiD en sms nodig). U kunt nu makkelijker een berichtje sturen aan uw dokter of medicatie herhalen. Ook kunt u makkelijker een gemaakte foto van bijvoorbeeld een huidplekje via deze app naar uw dokter sturen. Daarnaast is er een medicijnwekker (daar zijn ook vele apps voor die het medicijneffect, door trouwere inname, beter kunnen maken). Voor meer informatie, ook wat betreft het activeren van de app lees hier verder. 

    Daarnaast is er vanaf nu ook een mogelijkheid om digitaal uw dossier (u heeft recht op inzage, voorheen was dat altijd op papier) en documenten zoals specialistenbrieven met u te delen. Daar moeten we nog ervaring in op doen. Heb geduld met ons. 

    In de toekomst zult u kunnen kiezen tussen verschillende platforms als PGO waar u in een persoonlijk platform uw gezondheid kan bijhouden en waar volgens wettelijke eisen andere platformen op moeten kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld het systeem waar wij in onze praktijk uw dossier mee bijhouden en het systeem van het ziekenhuis. 

    Bij afwezigheid van de dokter (ivm vakantie of ziekte) zullen we de berichtenoptie van de patienten van de betreffende dokter uit zetten.

    Met vriendelijke groet,

    uw huisartsenteam

  • 17 juni 2021

    IPCI is een internationale database met vele huisartsenpraktijken. Rijnmondgezond is een specifieke database met gegevens uit huisartsenpraktijken uit Rijnmond.

    Deze week bericht IPCI:

    “Het afgelopen jaar zijn wij door uw deelname aan IPCI in staat geweest onderzoek te doen in het kader van de corona pandemie. Eergister verscheen een artikel waaraan u bijgedragen hebt in het BMJ. In dat artikel rapporteren we de frequentie van voorkomen van een aantal specifieke ziektebeelden die mogelijk een relatie hebben tot corona vaccins in de algemene populatie in verschillende landen. Deze achtergrond incidentie vormt mede de basis voor de post-market surveillance van de vaccins.

     

    Het artikel is te vinden op https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1435. Op haar website laat Erasmus zien dat zij trots is: https://amazingerasmusmc.nl/actueel/let-op-verschillen-tussen-groepen-bij-beoordeling-veiligheid-covid19-vaccins/.   

     

    Dit type studies is van groot belang. Uw deelname aan IPCI maakt dit soort studies mogelijk. We zijn u er zeer erkentelijk voor. Er staan meer studies op stapel – we hopen op uw blijvende steun!”

    Januari:

    Onze praktijk is ook aangesloten op Rijnmond Gezond. Wij kregen 15 januari 2021 een berichtje die betrekking had op COVID19 in de eerste golf:

    Rijnmond Gezond verricht onderzoek naar het verbeteren van de gezondheidszorg in de regio. Hier treft u informatie aan over de
    Rijnmond Gezond database en wat dit voor u als patiënt betekent.

    Beste huisartsen,

    Hierbij willen we jullie laten weten dat Rijnmond Gezond vandaag in het nieuws was!

    Er is een artikel in het AD geplaatst over ons onderzoek naar zorgmijding binnen de eerste lijn. 

    https://www.ad.nl/rotterdam/veel-regiogenoten-lieten-huisartsbezoek-schieten-tijdens-eerste-coronagolf~a249d426/

    Benieuwd naar de cijfers?

    https://amazingerasmusmc.nl/actueel/een-op-vijf-met-medische-klachten-mijdt-zorg-tijdens-covid-19/

     We kunnen met zijn allen trots zijn op dit mooie resultaat; dit onderzoek was niet mogelijk geweest zonder jullie hulp en steun!

    In de komende maanden gaan we verder aan de slag met nieuwe data omtrent de 2de en 3de golf, dus wordt vervolgd!

    Met vriendelijke groet,

    Coördinator Rijnmond Gezond database (UD)

    www.rijnmondgezond.nl

  • Recent schreef het AD over ondervoeding en onze wijk dit artikel

    Ondervoeding speelt dus ook in onze wijk. Het is soms lastig te herkennen. Mocht u dit lezen en iemand kennen of uzelf herkennen lees dan eens deze informatie op thuisarts.nl.

    Sommige ouderen hebben de oorlog en na-oorlogse tekorten meegemaakt en vinden al snel dat ze genoeg eten. Ook bij frequent vallen moeten we er op beducht zijn, omdat onze spieren ook voeding nodig hebben. 

    Onder “handige sites” bovenaan de pagina kunt u de diëtistes van de wijk vinden voor verdere informatie. 

  • Youtube filmpje over TOM

    Thuis Onbezorgd Mobiel

    De meeste Nederlanders wonen het liefst zo lang mogelijk thuis. Zij willen zelf de dagelijkse dingen blijven doen, zoals de boodschappen of bezoekjes aan familie. Dit kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld als u merkt dat uw evenwicht of spierkracht minder wordt. Nog vervelender is het als u valt. Als u verkeerd terechtkomt, kunt u veel dagelijkse dingen niet meer zelf doen. Vallen is een van de grootste problemen voor 65-plussers. Daarom kunt u meedoen aan TOM (Thuis Onbezorgd Mobiel). TOM helpt u om de kans op vallen kleiner te maken. Die hulp krijgt u van fysiotherapeuten, diëtisten en vrijwilligers. Doet u ook mee?

    Project TOM start in de regio Rotterdam Ommoord
    Als u meedoet aan TOM verbetert u uw evenwicht en spierkracht. Daardoor loopt u minder kans om te vallen en kunt u langer thuis blijven wonen. Wij vragen van u dat u enthousiast meedoet aan alle activiteiten. TOM bestaat uit drie onderdelen: een beweegtraining, persoonlijk advies over eten en drinken en gezelligheid! Klik hier voor meer informatie, locatie en data.

    Heeft u vragen, wellicht staat uw vraag en het antwoord tussen de veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Ieke Wichers, telefoonnummer: 06 – 12 03 92 18.

    Lees hier het artikel over TOM op Gezond010.

  • Video over post-COVID-syndroom

    Volgens onderzoek van het UMCG heeft 1 op de 8 mensen te maken met het post-COVID-syndroom.
    Ze houden na een COVID-19 besmetting langer dan 3 maanden klachten, zoals

    • moe zijn
    • moeite met concentreren
    • dingen vergeten
    • benauwd zijn
    • gevoelig voor licht en geluid
    • hoofdpijn
    • somber zijn
    • moeite met slapen
    • spierpijn
    • duizelig zijn

    De meesten hebben 10-15 klachten tegelijk. Alle feiten en cijfers vindt u hier.
     

    Nazorg COVID-19

    C-support is door het Ministerie van VWS in het leven geroepen om patiënten met post-COVID te adviseren en te begeleiden. Samen met de patiënt wordt integraal gekeken naar vragen en ondersteuningsbehoefte op medisch-, psychosociaal- en/of werk en inkomensgebied. Aan de begeleiding zijn geen kosten verbonden.

    PostCovid NL is de patiëntenorganisatie voor mensen met Long Covid en hun naasten. Hier kunnen zij terecht voor lotgenotencontact, belangenbehartiging en betrouwbare informatie.